PostNL test eenmalig gekoelde verpakking
PostNL krijgt steeds meer interesse van voedselproducenten die producten willen distribueren via het netwerk van de postbezorger. Naast bezorgkoelboxen test PostNL nu ook eenmalige gekoelde verpakkingen voor bijvoorbeeld maaltijden.
Dat zegt Daan Koek, projectleider online food bij PostNL. Eind september sprak hij over de bezorging van vers voedsel op het symposium ‘The Future of Food Commerce’ in Amsterdam. Het afgelopen jaar zijn de foodactiviteiten bij PostNL enorm gegroeid, meldt Koek. “Vorig jaar waren we vooral nog aan het testen en leren, nu lopen er een aantal samenwerkingen met partijen in verschillende marktsegmenten. We zitten bijna op 1.000% groei, ofwel een vertienvoudiging van de activiteiten. De maaltijdboxen groeien heel erg hard en ook het aantal nichepartijen dat bij ons aan de deur klopt. Verder zijn nu alle supermarktketens volop aan het testen en aan het ontwikkelen.”
Koelboxen
De meeste partijen waar PostNL inmiddels mee samenwerkt, zoals supermarktketens of maaltijdbezorgers werken met de grote koelboxen van PostNL waarin meerdere producten vervoerd kunnen worden en langere tijd op temperatuur kunnen blijven. Er bestaat met deze zelfs de mogelijkheid producten langere tijd diepgevroren te houden. Samen met de Wageningen UR werden deze speciale koelboxen ontwikkeld. Voedselveiligheid en productkwaliteit kunnen in deze boxen gewaarborgd worden, stellen de ontwikkelaars.
Eenmalige gekoelde verpakkingen
Nieuwe loot aan de stam bij PostNL zijn de eenmalige gekoelde verpakkingen die zelfs door de brievenbus kunnen, ontwikkeld door de TU Delft. Deze kartonnen doos met isolatie en koelelement stelt producenten in staat om vanuit de productie een product direct gekoeld naar een consument te versturen. Koek: “Laagdrempelig en geschikt voor bijvoorbeeld maaltijden. Er zijn veel partijen in de markt die aan het testen zijn hiermee.”
Bron: VMT