Pasen bij de slager in tijden van corona

Dit jaar wordt het vieren van Pasen anders dan anders. Niet gezellig bij opa en oma, ouders en vrienden brunchen of gezellig uit eten maar heel kleinschalig. Gelukkig is de slager open met een uitgebreid assortiment van vleesspecialiteiten om thuis iets lekkers op tafel te zetten voor zijn of haar klanten.

Met alle richtlijnen is het zoeken naar de juiste balans om zo veilig mogelijk te werken. En in deze tijd is de verwachting dat het erg druk wordt bij jou als slager. Hoe ga je om met de maatregelen van voldoende afstand houden en het zo goed en snel mogelijk helpen van jouw klanten? Wij hebben een aantal tips verzameld onder slagers.

Bestellen

Het is belangrijk dat er verantwoord wordt gewinkeld. Dit betekent veilig maar ook snel boodschappen doen. Om jouw klanten snel te kunnen helpen is bestellen een goede optie. Via een bestelformulier, telefonisch of via je webshop is dit erg gemakkelijk. Geeft jou ook de gelegenheid om de productiewerkzaamheden goed te plannen.
Verschillende producten kun je aanbieden om de klanten te laten bestellen. Hier kun je denken aan ontbijtpakketten, brunchpakketten, bbq-schotels, gourmetschotels, maaltijdpakketten en losse producten lekker voor bij de borrel. 

Afhaalloket / bloktijden

Laat je je klanten bestellen en vooraf betalen? Dan is het een idee om een afhaalloket te maken waar mensen in een zogenaamd tijdvak hun bestelling kunnen ophalen. Door bloktijden krijg je spreiding in het aantal klanten, voorkom je wachtrijen, kunnen de medewerkers voldoende afstand van elkaar bewaren en is de klant zo weer thuis met zijn bestelling. 

Bestelloket

Je kunt ook buiten je winkel een besteldesk neer zetten waar de klant de bestelling plaatst, direct afrekent met een mobiele pin. Binnen wordt de bestelling direct voor de klant klaargemaakt. Mocht onverhoopt toch een wachtrij ontstaan, biedt de klanten een kopje koffie en iets lekkers aan. Vergeet niet om dan ook buiten markeringen te plaatsen om zo de 1,5 meter afstand te houden.

Spreiding afhaalmomenten

Om te zorgen voor spreiding kan je ook een actie opzetten om in de week voor Pasen al bestellingen op te halen, al dan niet vacuüm of gasverpakt. Je kunt om het afhalen te spreiden ook kiezen om extra afhaalmomenten te bieden door bestellingen op Eerste en Tweede Paasdagen op te laten halen. Ook dan kun je werken met bloktijden.

Bezorgen

Wil je het de klant helemaal gemakkelijk maken kun je de optie bieden om bestellingen te bezorgen. In deze tijden heeft een aantal klanten meerdere redenen om niet het huis uit te gaan en kan deze optie hen zeker helpen. Op deze manier beperk je ook het aantal klanten in je winkel.

Verpak zoveel mogelijk voor

Het zoveel mogelijk voorverpakken van vlees heeft een aantal voordelen. Allereerst kun je klanten snel en deskundig helpen wat de bezoektijd aan de slagerij zo kort mogelijk houdt. Daarnaast wordt het werken in de slagerij veiliger omdat voorbereiding van verpakken en verkoop gescheiden kunnen worden.

Vertel het je klant

Het is van belang dat je je eigen situatie binnen de slagerij bekijkt en maatregelen treft om te voldoen aan het verantwoord winkelen tijdens deze situatie. Wees open naar je klanten, informeer hen over hoe je hier binnen de slagerij mee omgaat zodat men accepteert dat het anders gaat dan gebruikelijk.

Afstand houden, ook achter de toonbank

Niet alleen moeten klanten 1,5 meter afstand houden tot elkaar maar ook achter de toonbank tussen de medewerkers onderling is het erg belangrijk om zo goed mogelijk die afstand te bewaken. 

  • Stem het aantal medewerkers achter de toonbank af op het aantal klanten die per keer in de winkel aanwezig mogen zijn.
  • Laat andere medewerkers productiewerkzaamheden uitvoeren en geef bijvoorbeeld door markering op de vloer aan waar medewerkers kunnen staan.
  • Verpak vleeswaren

Ga in gesprek met je medewerkers over hoe jullie samen deze situatie kunnen aanpakken, een veilige omgeving voor iedereen kunt creëren en de rust kunt bewaren.

Heb jij andere tips? Deel deze dan met ons via communicatie@knsnet.nl.

Check hier het brancheprotocol Verantwoord winkelen