Slager Wouter van Tilburg: "Ik selecteer zelf de beste, hele dieren"

Slagerij van Tilburg is een familiebedrijf dat al sinds 1952 bestaat. Slager Wouter van Tilburg nam het bedrijf jaren geleden over van zijn vader. Toch pushte hij zijn eigen kinderen nooit om hetzelfde te doen.

"Ik heb ze juist gestimuleerd om serieus naar andere beroepen te kijken. Mijn oudste zoon Roy startte ooit met een ICT-opleiding. Na zes weken zei hij: ‘Pa, ik word toch liever slager.’ De jongste, John, wilde nooit iets anders dan slager worden." Roy en John werken inmiddels al jaren in de slagerij. Over twee jaar wil Wouter stoppen met werken en draagt hij de zaak definitief aan zijn kinderen over.

Groter pand

Op 8 februari opende de slagersfamilie een nieuwe winkel aan een winkelplein in Sliedrecht. “We zaten al 30 jaar in een huurpand aan dit plein”, vertelt Wouter. “Twaalf jaar geleden waren er al plannen om het plein op te knappen. In 2008 was het plan zelfs bijna helemaal rond. Vervolgens kwam de crisis en werd alles uitgesteld.”

Nu de crisis voorbij is, krijgt het plein alsnog een opknapbeurt. Dit was voor de slagerij een goed moment om te verhuizen naar een grotere ruimte. “We hadden deze locatie op het oog, omdat het op een mooie open plek ligt. Iedereen kijkt de slagerij binnen.” De slagersfamilie kocht twee panden naast elkaar, plus nog 1/3 van het achterliggende pand, zodat er ruimte kwam voor een grote werkplaats.

Uitstraling

De nieuwe winkel heeft een warme uitstraling gekregen met chique, zwarte wandtegels en een zwart plafond dat verspringt. In de achterwand zit een raam, zodat klanten de koelcel inkijken. De slagers hangen elke dag een paar mooie, grote stukken vlees in deze ‘etalage’. De slagerij heeft bovendien veel ruimte achter de toonbank. “Dat is erg prettig”, vindt Wouter. “We hebben drie plateaus achter de toonbank waar slagers aan kunnen werken. Daardoor kunnen we op drukke dagen met veel mensen in de winkel staan: mijn vrouw en ik, onze zoons en de medewerkers. Zo hebben we veel contact met de klanten.”

Veranderingen

Ook is er een aantal praktische zaken veranderd. Zo heeft de nieuwe zaak schuifdeuren. “Dat is een stuk fijner dan een normale deur”, vindt Wouter. “Daardoor hoeft niemand meer de deur open te houden voor moeders met kinderwagens en ouderen met rollators. En we hebben een aparte in- en uitgang, zodat klanten elkaar niet meer in de weg lopen.” Bovendien kunnen klanten in de nieuwe winkel een nummertje trekken. Wouter: “In mijn jonge jaren wilde ik dat nooit, want ik vind dat klanten geen nummers zijn. Dat betekende dat klanten elkaar continu in de gaten hielden. Nu we wel met nummers werken, geeft dat wat meer rust.” De slagerij heeft bovendien een grote werkplaats met een granieten vloer. “Een rubberen vloer is tegenwoordig ‘in’,” zegt Wouter. “We hebben veel slagers bezocht en gevraagd naar hun ervaringen hiermee. Zij waren niet allemaal tevreden. Daarom hebben wij voor graniet gekozen. Dit is een robuuste vloer die veel gebruikt wordt in slachthuizen. De vloer is goed aflopend naar de putjes, dat werkt prettig bij het schoonmaken.”

Omloopsnelheid

Het assortiment van de slagerij is de afgelopen jaren al met de tijd meegegaan. Wouter: “We proberen regelmatig iets nieuws en houden de omloopsnelheid goed in de gaten. Producten die niet goed lopen, gaan meteen uit het assortiment. De barbecueschotels zijn een stuk luxer dan vroeger. Eenvoudige hamburgers kunnen klanten ook bij de supermarkt kopen”, zegt Wouter. “Wij willen iets anders te bieden hebben. Daarom bestaan onze barbecueschotels uit luxe, aparte stukken vlees, aangevuld met vis en salades.”

Hele dieren

Toch zijn er ook zaken die altijd hetzelfde zijn gebleven. Zo gaat Wouter nog elke ochtend naar de grossier om daar de beste, hele dieren te selecteren. “Ik zorg dat ik er ’s morgens als eerste ben, zodat ik eerste keus heb,” zegt hij. Wouter koopt alleen hele dieren, en vermijdt vlees uit vacuümverpakkingen. “Vlees uit het vacuüm is voor mijn gevoel dood. Bovendien weet je niet van welk dier het komt. Het ene stuk komt misschien van koe a en heeft een hoge kwaliteit. Het andere stuk komt van koe b en voldoet niet. De dieren die ik kies zijn van kop tot staart goed. Zo kan ik in het hele assortiment de allerhoogste kwaliteit leveren. Bovendien is het vlees vers.

Hoge kwaliteit

Wouter wil over twee jaar stoppen met werken. De wijze les die hij zijn kinderen wil meegeven is: ‘zorg dat de kwaliteit continu hoog blijft’. En: ‘gaat er een keer iets mis? Laat de klant daar niet voor opdraaien, maar leg zelf geld bij’. Wouter: “Om een voorbeeld te noemen: na de verhuizing hadden we problemen met de rookkast. De kast hing vol met worsten die slecht gerookt waren. Natuurlijk is dat zuur. Toch kun je niets anders doen dan alles weggooien en opnieuw beginnen. Klanten moeten altijd kunnen rekenen op de allerbeste kwaliteit.”