Sandra en Wim van Maison Moes Breda: "We hebben een hippe, luxe eetwinkel ontwikkeld"

Na een aanloop van meer dan vijf jaar verhuisden Wim en Sandra Moes een aantal jaar geleden met hun slagerij Maison Moes van het drukbezochte Valkeniersplein in Breda naar de naastgelegen Prins Hendrikstraat. Hoe heeft het slagersechtpaar zich voorbereidt op een nieuwe slagerij?

Pakkend

De winkel oogt chique, met veel zwart, hout en glas. Sandra: “Inrichting, materiaalkeuze, kleurstelling; alles zochten we zelf bij elkaar. Onder meer in België en Barcelona. Overal pikten we wat op en dat brachten we hier samen. En we wilden per se een hoog plafond vanwege de uitstraling.” Die uitstraling was een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerp, vertelt Wim. “We zaten in een winkelstrip waarin we niet opvielen. Maar we gingen wel van het plein af, uit de loop. Het moest daarom wel pakkend zijn, met dit hoge plafond en dito voorgevel.”

Heftige tijd

Wim: “We zijn redelijk eigenwijs; we doen alles op eigen kracht. Ik was iedere dag aanwezig op de bouw, je moet bij alles de vinger aan de pols houden. Ik was soms tot vier uur ’s nachts bezig.” Sandra: “Het was een groot project en een heftige tijd.” Maison Moes had elders in Breda nog een pand met een kookstudio. “Met de kookstudio zijn we gestopt; het werd te veel.” Door corona ging de catering op een laag pitje. “We wilden het simpeler houden met minder activiteiten en alles op één locatie. Dat is niet helemaal gelukt. We hebben het nog nooit zo druk gehad.” Wim: “We hebben nul reclame gemaakt; rustig aan beginnen was het idee. Het succes heeft ons overweldigd..” Doordat alles nu op een locatie plaatsvindt, is het werk efficiënter geworden, zegt Wim.

Culinaire route

Bij binnenkomst volgt de klant een ‘culinaire route’, onder meer langs een zelfbedieningsmeubel met voorverpakte kant en klare maaltijden. Sandra: “We doen nu veel meer en ook andere maaltijden dan voorheen. En deels bieden we die nu aan in het zelfbedieningsmeubel. Dat meubel staat centraal op de winkelvloer en Wim had daarover aanvankelijk zijn bedenkingen. “Tot op de dag van levering wilde ik hem liever tegen de muur.” Wim was ook sceptisch over Sandra’s idee om met winkelmandjes te werken. Wim: “Ik ben echt verbaasd dat dat zó goed werkt. Er is een centraal afrekenpunt. Naast het zelfbedieningsmeubel is een zitje waar mensen zelf een kop koffie kunnen nemen.

Betrokken medewerkers

Wim en Sandra hechten veel waarde aan hun medewerkers, elf in totaal. Wim: “Onze slagers verstaan hun vak. Daarnaast bieden wij beleving en klantvriendelijkheid. Alle medewerkers zijn vakinhoudelijk geschoold. “Daar zijn we wel trots op. Het betekent dat het werk ook doorgaat als wij er even niet zijn. Iedere medewerker heeft verstand van de producten die we verkopen en kan advies geven. We zien nu bijvoorbeeld meer jongeren in de winkel. Die komen af op de moderne uitstraling en de kwaliteit van de producten. Die jonge mensen vragen vaak om advies en dat kan dan iedere medewerker geven. Ons team bestaat uit betrokken medewerkers en dat is echt reuze belangrijk. Ook tijdens de bouwperiode waren ze erg betrokken en dachten ze mee. Ze hebben het mee opgebouwd en mede daardoor draaien we zo efficiënt.”

In het concept passen

“Alles moet natuurlijk wel zo lekker mogelijk zijn”, zegt Wim. “Dat begint met vlees van goede herkomst en een goed verhaal.” Het varkensvlees komt al dertig jaar van Riellander Pracht. Rundvlees komt van Van Rooij uit Cromvoirt. Daarnaast biedt Maison Moes ook Black Angus en ander luxe vlees en dry aged. Wim: “Niet om het ‘hebben’. Het moet wel in het concept passen. De vegaproducten maken we zelf, want ook dat moet lekker zijn. Twee keer per week maken we een assortiment vegetarische hamburgers. We hebben er vaste klanten voor en leveren ook aan de horeca. Je moet als ondernemer breder kijken, richting de toekomst. Met alleen je hamlappen red je het niet meer. Als ik over tien jaar alleen nog maar vegetarische producten of kweekvlees verkoop, heb ik daar geen problemen meer. Daarvoor zijn wij teveel ondernemers.”

Luxe eetwinkel

Wim: “Als ik naar onze kernkwaliteiten kijk, dan draait het om teamwork, vakmanschap en met je tijd meegaan. Je doet het samen, met de beste kwaliteit vlees die we rechtstreeks bij de boer inkopen. En je moet qua aanbod en uitstraling aansluiten op wat de klant verwacht. De nieuwe winkel is hip en trendy. We verkopen allerlei lekkere bijproducten en ook vegetarische artikelen. Wij denken dat de mensen je daardoor ook op een hoger niveau zien; we zijn geen slagerij meer maar een luxe eetwinkel.”
Wim: “Hoe wij de toekomst zien? Als er iets op ons pad komt, zullen we erover nadenken. Misschien een mooi nieuw concept. We houden onze ogen open.

Terug naar 'De slager uitgelicht'