Overal makkelijk en veilig online identificeren met iDIN

iDIN is de online identificatie- en inlogdienst die de Nederlandse banken samen met Betaalvereniging Nederland hebben ontwikkeld. Miljoenen consumenten kunnen straks makkelijk en veilig inloggen en zich identificeren bij online dienstverleners, webwinkels en instellingen die iDIN op hun websites aanbieden. iDIN geeft organisaties zekerheid over de identiteit van hun online klanten.

 

Dankzij iDIN kunnen particuliere rekeninghouders zich online identificeren en inloggen bij aangesloten organisaties, met de vertrouwde inlogmiddelen van hun bank. Met ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Triodos Bank doen de meeste consumentenbanken in ons land mee.

Positieve pilotervaringen

Vanaf begin dit jaar is deze nieuwe manier van online identificeren en inloggen in een pilot getest met onder andere de Belastingdienst, Florius, Interbank, ONVZ Zorgverzekeraar, Verloning.nl en Youfone. De pilot wijst uit dat de techniek werkt en gebruikers enthousiast zijn. Dat is voor de banken aanleiding om iDIN ook aan andere organisaties aan te bieden. B

iDIN biedt veel voordelen voor acceptanten. Om te beginnen kunnen miljoenen particuliere klanten van de zeven deelnemende banken iDIN direct gebruiken. Bovendien krijgen aangesloten organisaties met iDIN zekerheid over de identiteit van online klanten.

Makkelijk en veilig

Identificeren of inloggen met iDIN lijkt sterk op de manier waarop Nederlanders iDEAL gebruiken:“Je selecteert op de website van de acceptant je eigen bank. Daarna wordt je doorverwezen naar het iDIN-startscherm van je bank. Daar log je in met de vertrouwde inlogmiddelen van je bank die vervolgens aan de acceptant kan bevestigen wie je bent. Dat is makkelijk en veilig,” vertelt Piet Mallekoote, directeur van de Betaalvereniging. “Het aanmaken en onthouden van veilige toegangscodes op veel verschillende websites leidt bij veel mensen tot grote ergernis. Dat probleem lossen we op met iDIN.”

 “De privacy van klanten is gewaarborgd,” aldus Mallekoote. “De klant kiest zelf om iDIN wel of niet te gebruiken. Bij ieder gebruik moet hij uitdrukkelijk goedkeuring verlenen voor het versturen van eventuele persoonsgegevens naar een acceptant. Daarbij ziet hij precies om welke gegevens de acceptant heeft gevraagd. Dat kunnen zijn naam, adres, leeftijd of geslacht zijn. Zo staat de klant altijd aan het roer.”