“KNS geeft mij het vertrouwen om collega’s goed te woord te staan”
Onno van Dal (22) werkt een jaar in de slagerij van zijn ouders. Terwijl hij zich het vak eigen maakt, bereidt hij zich voor op een toekomst als ondernemer. Daarbij hoort ook het omgaan met personeelsvragen. En die zijn er genoeg.

“De regels rondom personeel veranderen continu,” vertelt Onno. “Als een collega ergens mee zit en ik weet het antwoord niet zeker, dan bel ik KNS. Zij hebben die kennis paraat, dus dan weet ik zeker dat ik het goed doe. Daardoor kan ik met meer vertrouwen reageren richting mijn collega’s.”
Maar niet alleen wet- en regelgeving verandert. Ook de behoeften van klanten: “Ik zie dat gemak voor veel mensen steeds belangrijker wordt. Onze slagerij staat voor kwaliteit, maar als je daarnaast nog naar de bakker én naar de groenteboer moet, kiezen sommigen toch liever voor één winkel waar alles te krijgen is. Ook merken we dat er minder behoefte is aan uitgebreid koken. Dat zie je terug in wat er over de toonbank gaat.
Wij zijn goed in ons vak, maar personeelszaken of bijvoorbeeld de Hygiënecode zijn minder ons terrein. Dan is het fijn dat KNS er is. Ze denken mee, ondersteunen bij praktische zaken en helpen ons mee te bewegen met de ontwikkelingen in de markt. Zoals: hoe blijf je als slager onderscheidend?
Onno wil zich de komende jaren blijven ontwikkelen en probeert zo goed mogelijk op deze veranderingen in te spelen. “Het vak verandert, en daar wil ik in mee. Niet alleen als vakman, maar ook als ondernemer.”