Onderzoek naar bbq-trends: BBQ minder vol

Evenals in voorgaande jaren maken 9 op de 10 Nederlanders jaarlijks minimaal één BBQ mee. Nog steeds wordt de meest recent bezochte BBQ beoordeeld met een 8. BBQ’en blijft populair, maar verandert wel van karakter. De grill ligt minder vol, het aandeel vleesvervangers groeit en nieuwe kooktechnieken worden vaker toegepast. Dat blijkt uit de 5e editie van het Nationaal BBQ Onderzoek uitgevoerd door Motivaction.

Tweederde van de Nederlanders heeft een eigen BBQ. Dit betekent dat zo’n 5,3 miljoen huishoudens over minimaal één apparaat beschikken. De strijd tussen op houtskool/briketten gestookte BBQ’s vs. elektrische of gasapparaten is nog lang niet beslecht. Opvallend is dat het aandeel van houtskoolapparaten in 2019 (de status quo dus) hoger ligt dan vorig jaar, maar dat de interesse in de aanschaf van nieuwe gas BBQ’s juist stijgende is.

Het is een gevecht tussen the real thing versus een praktischer en schoner apparaat. Compassie met het milieu en het vermijden van geopolitieke conflicten met de buren pleiten voor gas of elektrisch. Maar de norm van oudsher is toch houtskool met fijne rooklucht – zo is het gebruik van rookhout en rooksnippers dit jaar weer toegenomen. Bovenal heeft de consument echter behoefte aan een multifunctionele BBQ, die zich leent voor verschillende kooktechnieken en kooktoepassingen.

Veranderingen op en rond de grill

Er gebeurt zeker het nodige op en rond de grill, maar niet op radicale wijze noch in een duizelingwekkend hoog tempo. Want de consument is eerder geneigd tot behoud dan tot verandering, tenzij aan dat laatste een groot praktisch of financieel voordeel vastzit. Zo zet de trend naar het gebruik van nieuwe kooktechnieken in een rustig tempo door. Drie op de tien grillmasters passen deze inmiddels met een zekere regelmaat toe. Vorig jaar was dat zo’n 4% minder.

Ook het aanbod aan vegetarische vleesvervangers op BBQ’s is dit jaar weer gegroeid, op indexbasis met ruim 10%. Traditionele vleessoorten zoals hamburgers, speklapjes en braadworst lagen dit jaar minder op de grill, vaak zonder dat er specifieke vervangers voor in de plaats kwamen. De grill wordt gemiddeld genomen simpelweg wat minder volgebouwd. Ook stokbrood en sauzen worden minder vaak aangeboden.

De toekomst

De consument serveert anno 2019 naar eigen zeggen vaker groente, groentesalade en kip op zijn eigen BBQ, en minder vaak varkensvlees, aardappels en stokbrood. Deze zelfrapportage is behoorlijk consistent met de in 5 jaar opgebouwde tijdslijn. Het aandeel vegetarische producten op de grill zal dus blijven toenemen, zoals ook het aantal flexitariërs en vegetariërs nog steeds groeit. Het belang van varkens- en rundvlees zal nog afnemen, mogelijk ten gunste van wat meer vis en kipproducten.

Bron: Foodholland