Verspilling tegengaan door 'kijken, ruiken, proeven'
In de Verspillingsvrije Week brengt KNS de campagne 'kijk, ruik, proef' onder de aandacht. Deze campagne is ontwikkel om voedselverspilling tegen te gaan. Het maakt de consument bewust om producten met een ‘ten minste houdbaar tot-datum’ (THT) zelf te keuren middels ‘kijken, ruiken, proeven’.
Zelf beoordelen
Veel producten smaken na de houdbaarheidsdatum nog steeds goed. Door te kijken, te ruiken en te proeven kun je dit als consument zelf beoordelen. Deze campagne helpt mogelijk ook om meer aandacht te krijgen voor het vakmanschap van de slager. Bovendien kan winkelcommunicatie over dit onderwerp helpen om de consument de waarde te laten begrijpen van de houdbaarheidsdatum op de verpakking. Op het campagnebeeld met tekst staat dan ook: ‘Vaak goed na datum. Kijk, ruik, proef.’ Dit verduidelijkt voor consumenten wat de iconen betekenen.
De NVWA handhaaft op het moment van schrijven niet op het gebruik van de door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) geaccepteerde iconen om voedselverspilling tegen te gaan, mits deze iconen op de juiste wijze gebruikt worden. VWS stimuleert het gebruik van de iconen en teksten ter aanvulling op de TGT- en THT-datum op voedselverpakkingen om op deze manier voedselverspilling tegen te gaan zonder dat daarbij voedselveiligheid in het geding komt. De ministeries van VWS, LVVN, WUR, TooGoodToGo, Voedingscentrum en Samen Tegen Voedselverspilling waren betrokken bij de totstandkoming van de ontwikkelde iconen en teksten.
De redactie van KNS kwam in de praktijk deze foto tegen. De pictogrammen worden geplaatst bij producten met een ‘ten minste houdbaar tot-datum’.
De ondernemer vertelde hierover: “Ik plaats deze pictogrammen bij producten met een ten minste houdbaar tot-datum, bijvoorbeeld onze maaltijden en soepen. Deze worden gepasteuriseerd en gaan daarna in een kunstdarm. Wij adviseren mensen dus om de maaltijd zelf te beoordelen, ook na de datum. Dit voorkomt dat eten onnodig wordt weggegooid.
Het gebruik van de pictogrammen levert in ieder geval een positieve discussie in de winkel en bewustwording bij de klanten op. Omdat het mede-ontwikkeld is door supermarkten verwacht ik dat het binnenkort meer landelijke bekendheid krijgt.”
|
De campagne is een initiatief van Coalitie Houdbaarheid, een samenwerking van Unilever, FNLI en Samen tegen Voedselverspilling. Slagers kunnen de ‘kijken, ruiken, proeven’-iconen downloaden op de site van KNS om op hun eigen verpakkingen zetten.