Trendrapport 2022 van Food Inspiration

Food Inspiration, het trendbureau voor foodprofessionals op het gebied van eten, drinken, slapen en gastvrijheid, voorspelde recent acht trends. Deze zijn:

  1. Klimaatpositiviteit
  2. Naturiteit
  3. Nieuwe economie
  4. Diversiteit
  5. Systeemgastronomie
  6. Butler-economie
  7. Personeelspositiviteit
  8. Schaalvergroting

Hieronder vertellen we meer over klimaatpositiviteit en de butlereconomie.

Klimaatpositiviteit

We staan aan het begin van een decennium waarin grote stappen gemaakt moeten worden op het gebied van duurzaamheid. Bedrijven worden de aanjager in de verandering op weg naar een aarde die in balans is. Bedrijven die echt een verschil willen maken moeten streven naar regeneratie, naar een klimaatpositieve balans waarbij ze meer teruggeven aan de aarde dan dat ze van haar afnemen. De consument verwacht van bedrijven en producenten meer en meer een vorm van radicale transparantie. Voor slagers betekent dit dat zij consumenten transparantie moeten bieden over herkomst en diervriendelijk gehouden vlees, maar ook maatregelen treffen voor een energiezuinige bedrijfsvoering.

Butlereconomie

De ontwikkeling van ‘right here, right now’ is niet zo zeer nieuw, het is de doorontwikkeling van een beweging die al gaande was en die nu op een hoogtepunt zit. We verlangen naar een onmiddellijke behoeftebevrediging. Flitsbezorging is bezig met een enorme opmars. De consument is een cockpit-consument geworden: hij wil alles vanuit z’n luie stoel regelen. Het is totaal gemakzuchtig. Maar tegelijkertijd de ultieme vorm van comfort. Met een paar knoppen is alles te bestellen en wordt alles – binnen 10 minuten – geleverd. Van een bak ijs tot een complete maaltijd. Een ontwikkeling waar slagers meer stappen in moeten zetten. Het is belangrijk om online goed zichtbaar te worden en gemak aan te bieden. Dit kan door (een deel van) je assortiment online aan te bieden en ook door je assortiment aan te passen naar de wensen van de consument uit de regio. Bezorgen van bestellingen hoort hier ook bij; de consument zo makkelijk mogelijk maken om aankopen bij je te doen.  

Bron: Food Inspiration