Hybride producten als brug tussen vlees en plantaardig

Zelfs als mensen steeds meer plantaardig gaan eten, moeten producenten zich niet laten misleiden; de meeste consumenten pakken nog steeds graag een biefstukje, worstje of een stukje vis; al doen ze dat om verschillende redenen minder vaak dan voorheen.

Veel mensen zouden graag meer plantaardig eten, maar willen vlees en vis niet helemaal opgeven. Daarom bieden producenten steeds vaker hybride producten aan. Hierbij vervangen ze vlees of vis gedeeltelijk door een plantaardige bron.

Vooral jongeren kijken steeds kritischer naar het eten van vlees. Uit een recent onderzoek van Mintel blijkt dat 1 op de 2 jonge consumenten in Frankrijk, Italië en Spanje minder rood vlees en pluimvee eet (met Duitsland op 48%). De industrie reageert op deze trend door steeds meer plantaardige alternatieven te ontwikkelen. Maar zelfs als mensen steeds meer plantaardig gaan eten, moeten producenten zich niet laten misleiden; de meeste consumenten pakken nog steeds graag een biefstukje, worstje of een stukje vis; al doen ze dat om verschillende redenen minder vaak dan voorheen.

Hybride producten

Hybride producten zijn specifiek voor deze consumenten ontwikkeld en bevatten zowel dierlijke als plantaardige bestanddelen. Eiwitbronnen in veganistische en vegetarische alternatieven, zoals tarwe, tuinbonen of erwten, kunnen ook in hybride producten worden gebruikt. Wanneer een deel van het vlees wordt vervangen, blijft de typisch vlezige textuur bijna identiek of wordt die zelfs beter in sappigheid en voedingsprofiel. Bij de vervanging van grotere porties vlees of vis kunnen toegevoegde natuurlijke texturaten, smaakstoffen en kleurstoffen de smaak en het mondgevoel geven die mensen gewend zijn. Maar producenten kunnen ook innovatieve, losstaande hybride producten maken.

Marktpotentieel

Het is al een paar jaar heel gewoon om hybride producten in Europese supermarkten te vinden. Ingrediëntenproducenten zoals BENEO geloven dat die over de hele wereld een essentieel onderdeel van het voedingspatroon kunnen worden. Deze producten bieden namelijk de verwachte vleesachtige textuur en het sappige mondgevoel met minder vet en combineren voedings- en sensorische voordelen. Afhankelijk van de lokale grondstofprijzen kunnen de samenstellingskosten dalen. Deze hybride concepten zijn naast plantaardige producten een interessante oplossing voor mensen die zich (nog) geen vegetariër of veganist noemen.

Brede doelgroep

Hybride producten hebben een potentieel brede doelgroep. Wereldwijd noemt bijna 1 op de 3 consumenten zich flexitariër en 4 op de 5 consumenten hebben al gekozen voor een eetpatroon met minder vlees of is dat van plan. Deze cijfers zijn afkomstig van een wereldwijd consumentenonderzoek dat namens BENEO werd uitgevoerd en waarin ook het potentieel van hybride vleesproducten werd onderzocht. De helft van de Europese respondenten gaf aan geïnteresseerd te zijn.

Op mondiaal niveau bleken vooral flexitariërs de hoogste intentie tot kopen te hebben. 71% zei dat ze een hybride vleesproduct zou kopen. Respondenten zagen de producten vooral als goede optie om minder vlees te eten (49%) of om op een duurzame en innovatieve manier naar eten te kijken (elk 43%). Uit het onderzoek bleek echter ook dat sommige consumenten nog steeds twijfels hebben over de smaak van dergelijke producten.

Duidelijke boodschap vergemakkelijkt consumentenacceptatie

Net als bij elke innovatie in voeding moeten producenten niet afwachten totdat hun producten bekender worden bij het winkelende publiek. Ze moeten de producten, hun oorsprong en vooral hun voordelen transparant aangeven, direct op de verpakking. In plaats van de klemtoon te leggen op welk percentage vlees vervangen is, kunnen de producenten de voordelen in voedingswaarde van zowel het vlees als de plantaardige bronnen benadrukken.

Het voedingsprofiel van hybride vlees kan goed in balans zijn. Plantaardige componenten kunnen vezels en mineralen aan het vlees toevoegen en vaak het vetgehalte en de calorieën van het eindproduct verlagen, wat mogelijkheden biedt om de Nutri-Score te verbeteren. Maar wanneer er veel vlees wordt vervangen, is het eiwitgehalte vaak lager dan bij het oorspronkelijke product. Als er plantaardige proteïnen aan de samenstelling worden toegevoegd, krijgen deze producten een vergelijkbaar eiwitgehalte als de vleesversie. Het type en de kwaliteit van de functionele plantaardige ingrediënten zijn daarom cruciaal om een goede voedingswaarde te bieden, terwijl de smaak en textuur dicht bij het origineel blijven.

Bron: www.eiwittrends.nl

Visie KNS

KNS ziet een trage, gestage groei van plantaardige en hybride producten door een steeds bewustere en kritischere consument. Het marktaandeel van deze producten blijft beperkt. KNS verwacht de hybride producten op een ambachtelijke wijze bereid, zonder veel toevoegingen ook voor slagers een goede aanvulling op het assortiment kunnen zijn. Het kan nieuwe doelgroepen verleiden naar de slager te gaan. Mits deze producten op een juiste manier gepositioneerd worden in de winkel. Samen met de Wageningen University & Research en SVO in Food ontwikkelde KNS in de afgelopen jaren P4T, een basis/receptuur voor hybride producten.