Aandacht voor allergenen blijft belangrijk
Het blijft van belang dat jij consumenten oproept om zich te melden als zij vragen hebben over de eventuele allergenen in een product. De NVWA inspecteerde in 2021 ruim 5.000 bedrijven op naleving van de regels voor het verstrekken van allergeneninformatie. Bij de ambachtelijke bedrijven (o.a. bakker, ijssalon, slager) voldeden 977 (51%) van de 1.910 bedrijven.
Plicht
Allergenen zijn stoffen in levensmiddelen waar sommige mensen ernstig ziek van kunnen worden. Als slager ben je verplicht om in de winkel of op de slagerijwebsite een oproep te doen aan klanten om een voedingsallergie te melden. De meeste slagers verkopen producten niet voorverpakt, dus zonder etiket. Om die reden is er de mogelijkheid om mondeling informatie te verstrekken over allergenen in je producten. De informatie kan ook per product schriftelijk/elektronisch ter beschikking worden gesteld van de klant. Bijvoorbeeld via een beeldscherm, tablet, map met productspecificaties of toonbankkaartje, maar dit hoeft dus niet!
Allergeneninformatie ligt vast
Of je nu mondeling of schriftelijk allergeneninformatie wilt verstrekken; alle allergeneninformatie van de 14 allergenen moet vastliggen. Bijvoorbeeld via de receptuur, software programma’s of een papieren tabel met producten en de daarin zittende allergenen.
KNS heeft een aantal middelen gemaakt die informeren en jou helpen bij de vastlegging en communiactie over allergenen.
Dossier Productinformatie