Nationaal BBQ Onderzoek 2017: bewuster barbecueën met nieuwe technieken
Barbecueën blijft in Nederland onverminderd populair. Net als in voorgaande jaren maken negen op de tien Nederlanders jaarlijks minimaal één BBQ mee. En de meesten van hen doen dat nog veel vaker.
Wel is het productaanbod op een gemiddelde BBQ minder royaal dan in 2016. Bewuster barbecueën is de trend, ook met minder verschillende dranken erbij. Kwaliteit haalt kwantiteit in. En mensen nemen de tijd om nieuwe kooktechnieken uit te proberen. Dit alles blijkt uit het derde Nationale BBQ Onderzoek van Trendbox (powered by Motivaction) en Activate&Co, onder 854 Nederlanders tussen de 18 en 70 jaar.
Barbecue volop in de schijnwerpers
De zomer sprankelde slechts zelden, maar de aandacht voor barbecueën was er in Nederland niet minder om. Zo pakte Albert Heijn al in juni uit met de Allerhande BBQ-special. Andere supers sloten snel aan. Er verschenen nieuwe BBQ-boeken, er werden masterclasses gegeven en evenementen georganiseerd. Oude en nieuwe media deden hun duit in het zakje – en bijna niemand die zich aan al die aandacht voor barbecueën stoorde. Want barbecueën is hot.
Van BBQ-moeheid is geen sprake
Net als in voorgaande jaren maken negen op de tien Nederlanders (88%) jaarlijks minimaal één barbecue mee. Een derde (32%) barbecuet zelfs minimaal zes keer per jaar. Slechts 7% van de Nederlanders heeft helemaal niets met dit fenomeen. De meest recente BBQ waarbij mensen aanwezig waren, waarderen ze met een schoolcijfer van 7,7. In 2016 was deze waardering precies even hoog: van BBQ-moeheid is geen sprake.
Aanbod op de BBQ minder royaal
Het productaanbod bij een gemiddelde barbecue is op categorieniveau vrij stabiel, maar wel minder royaal dan vorig jaar: op indexbasis -7. Vooral groenten en aardappels legt men wat minder op de grill (maar dat wordt gecompenseerd door de hogere frequentie waarmee men groene salade als side dish neerzet). Dezelfde teneur zien we bij het aantal dranksoorten dat men op de meest recent bezochte barbecue nuttigde: 1,9 gemiddeld, tegen 2,3 in 2016. Voor de gemiddelde barbecue koopt men dus anders en vooral meer doordacht in. Dat is goed te verbinden met één van de volgens de consument lastigste onderdelen van het barbecue proces: het inkopen van de juiste hoeveelheden vlees en andere etenswaren (24%).
Bekijk hier de Infographic van het BBQ Onderzoek 2017