In de winkel

Mensen met een handicap kunnen vaak niet eens een winkel binnenkomen. Met deze tips kun je ervoor zorgen dat klanten en gasten zich al bij binnenkomst welkom voelen. Ook als ze een beperking hebben.

Gebarentaal

Communicatie is in ons leven ontzettend belangrijk. Ook voor mensen die doof of slechthorend zijn. Zij communiceren veelal niet met woorden, maar met gebaren. Wil je als ondernemer een paar gebaren leren? Wij helpen je hierbij. Korte zinnetjes als bijvoorbeeld; ‘Waar ben je naar op zoek?’ – ‘Goedemorgen, welkom, tot ziens’ – ‘100 gram?’ – ‘Heb je nog vragen?’ komen allemaal aan bod. Bekijk ze snel!

Maak je onderneming toegankelijk met gebarentaal! Je zult zien dat het ontzettend leuk is om te leren. Daarnaast wordt het door dove en slechthorende klanten of gasten ongelofelijk gewaardeerd wanneer je moeite doet en het in de praktijk toepast. Een volledige playlist van de MKB Toegankelijk ‘Gebarenbibliotheek’ kun je via deze link benaderen.

Gebarenbibliotheek

Ingang en deur

Ga je een pand bouwen of verbouwen? Pak de ITstandaard 2018 erbij en probeer ‘toegankelijke keuzes’ te maken. Heb je geen grootschalige (ver)bouwplannen? Overweeg dan om met deze 7 tips aan de slag te gaan. Sommige zijn eenvoudiger dan je wellicht denkt. Lukken deze aanpassingen niet allemaal, dan kun je misschien op een andere manier je klant of gast assisteren.

Tip 1: Zorg ervoor dat de ingang goed te bereiken is. De route moet minimaal 90 cm breed zijn. Verwijder fietsen, reclameborden of andere objecten bij de ingang.

Tip 2: Plaats deurknoppen en deurkrukken op de juiste hoogte. Een deurknop of deurkruk op 90 tot 120 centimeter hoogte is voor de meeste mensen goed bedienbaar.

Tip 3: Voorkom grote hoogteverschillen. Maak drempels niet hoger dan 2 centimeter of zorg voor een andere oplossing, zoals een oprit, drempelhulp of wegneembare oprijplaat. Dit is ook prettig voor klanten of gasten met een kinderwagen.

Tip 4: Zorg dat deuren gemakkelijk opengaan. Met een automatische deur of een deurdranger die niet te zwaar is ingesteld, verbeter je de toegankelijkheid.

Tip 5: Maak ingangen breed en hoog genoeg. Een toegankelijke ingang is minimaal 85 centimeter breed en 230 centimeter hoog. Het gaat om vrije doorgangsruimte, dus exclusief deurkozijnen, plinten, etc.

Tip 6: Plak stickers op glazen deuren. Heb je deuren volledig van glas die niet automatisch openen? Klanten of gasten die slechtziend zijn, kunnen zich hieraan stoten. Plaats een goed zichtbare stickermarkering over de breedte van de deur op 130-140 cm hoogte.

Assistentiehonden

Sinds 2016 moet je assistentiehonden altijd toelaten. Oók als je een slagerij, levensmiddelenwinkel of restaurant hebt. Dankzij een assistentiehond kunnen mensen met een handicap of chronische ziekte meedoen in de samenleving. Ze kunnen bijvoorbeeld boodschappen doen of ergens koffie drinken.

Er zijn verschillende soorten assistentiehonden.

Dit zijn bijvoorbeeld:
• Blindengeleidehonden
• Meldhonden voor epilepsie en diabetes
• Hulphonden voor mensen die lijden aan een Post Traumatisch Stress Syndroom
• Signaalhonden voor mensen met een auditieve beperking
• ADL-hulphonden (Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen)

Meer informatie lees je hier

Drempels

Moeten klanten een drempel over om jouw winkel binnen te komen? Kijk dan allereerst of het mogelijk is om de drempel te verwijderen of te verlagen. Lukt dat niet, bekijk dan of een drempelhulp de uitkomst biedt.

Een drempelhulp is een hulpmiddel voor het gelijk maken van drempels. Het hulpmiddel wordt gebruikt om de afstand tussen de grond en de drempel te overbruggen, waardoor het hoogteverschil van de drempel opgeheven wordt. Ook hoge drempels kunnen door een drempelhulp verdwijnen. Een oprijplaat kan grotere hoogteverschillen overbruggen.

De meeste winkels hebben een drempel bij de entree. Zelfs een onopvallende drempel van slechts 2,5 cm kan al belemmerend zijn voor mensen die slecht ter been zijn of rolstoelafhankelijk zijn. Bovendien wordt de groep ouderen snel groter en lopen zij meer risico’s om te vallen. Een drempelhulp maakt je bedrijf voor een grote groep bezoekers toegankelijker en veiliger: rolstoelgebruikers, scootmobiels, mensen met kinderwagens of buggy’s, klanten met een rollator, mensen die slechter ter been zijn of een slechter zicht hebben.

Een investering in een drempelhulp is relatief laag, eenmalig en de drempelhulp gaat jaren mee. Deze investering wordt vaak in korte tijd terugverdiend, want mensen met een beperking zijn vaak loyale klanten.

Meer informatie