Meer slagers online tijdens corona

De coronacrisis raakt ook de slagerijen in Nederland. Slager-ondernemers spelen massaal in op de veranderende consumentenbehoefte door bestel- en bezorgmogelijkheden te bieden. Daarnaast ontstaan op tal van plekken in snel tempo initiatieven van plaatselijke ondernemers om hun producten thuis te bezorgen en krijgen (lokale) online platforms en webshops een flinke impuls. Graaggedaan.nl helpt ondernemers op weg met een gratis webshop.

Gratis webshop

‘Consumenten gaan massaal voor boodschappen naar de supermarkten. Voor de spreiding van de koopstromen is het belangrijk dat consumenten weten dat slagers en de andere lokale vers specialisten niet alleen open zijn, maar ook online mogelijkheden bieden. Deze extra kanalen voor bestellen en bezorgen helpen consumenten om in hun dagelijkse behoefte aan gezonde voeding te voorzien’, aldus Maikel Nicolai, beleidsmedewerker Ondernemerszaken bij de Koninklijke Nederlandse Slagers.

Door uitbreiding van de service-aspecten help je niet alleen de consumenten, maar kun je ook extra inkomsten generen. Veel slagers hebben immers te maken met omzetverlies door annuleringen van horecaleveranties en cateringactiviteiten.

Samenwerking met Graaggedaan.nl

Het bedrijf Graaggedaan.nl benaderde de KNS deze week met het voorstel om tijdens de coronacrisis een gestandaardiseerde webshop kosteloos beschikbaar te stellen aan slagers die nog geen webshop hebben. Graaggedaan.nl is al jaren opgenomen in het speciale ledenvoordeelprogramma van de KNS. In de webshop staan 30 van de in de sector meest verkochte producten. Maikel Nicolai: ‘We horen om ons heen dat de behoefte van consumenten om online te bestellen enorm is gegroeid. Lang niet al onze leden hebben een webshop. Hierdoor dreigen die bedrijven een groot deel van de omzet mis te lopen. Door gebruik te maken van dit aanbod kunnen ze de schade beperken. Het mooie van deze samenwerking met Graaggedaan.nl is bovendien dat de slager na deze crisis zelf kan bepalen wat hij met de webshop wil. Continueren tegen een vast bedrag per maand in de bestaande vorm, uitbreiden naar een volwaardige webshop of kosteloos en zonder opzegtermijn opzeggen.’

Continuïteit is eerste prioriteit

Maxim Sergeant, CEO van LocalTomorrow, het Belgische moederbedrijf van Graaggedaan.nl, licht toe waar deze geste vandaan komt: ‘Onze missie is om ambachtelijke vers specialisten wereldwijd met technologische oplossingen voor te bereiden op de toekomst. Nu de wereld wordt getroffen door deze crisis, is onze eerste prioriteit om bij te dragen aan de continuïteit van die doelgroep. We zijn blij dat we daar met een gratis webshop een steentje aan kunnen bijdragen.’

Aanmelden

Leden van KNS die zich willen aanmelden voor de gratis webshop kunnen een formulier invullen op de website van Graaggedaan.nl. De gratis periode loopt zeker tot en met 31 mei 2020, maar wordt mogelijk verlengd afhankelijk van het verloop van de coronacrisis.

Lokale initiatieven

  • Het in december opgerichte Warenhuis Groningen heeft een vliegende start. Bij Warenhuis Groningen ligt de nadruk op het verhaal van de lokale ondernemers. Zo wordt een sterke identiteit gepresenteerd, want een winkelgebied wordt uiteindelijk gemaakt door de aanwezige stakeholders. De producten worden duurzaam bezorgd door de fietskoeriers van Dropper. Lees hier een artikel over het online warenhuis dat eerder is verschenen Stadszaken.nl.  
  • Digitale Dorpspleinen biedt het lokale midden- en kleinbedrijf een eigen digitale marktplaats. Hier stromen de aanvragen binnen. 
  • En onder het motto ‘Bestel het beste uit je buurt’ kunnen lokale winkeliers hun producten aanbieden via het platform Local Heroes. Het online platform is sinds deze week actief in Amsterdam. Met het oog op de coronacrisis biedt Local Heroes een mogelijke oplossing voor de voedselvoorziening in de hoofdstad en het in stand houden van mkb-ondernemers.  
  • De Hilversumse horeca sloeg de handen ineen en lanceerde in no time Centrum Hilversum. Hilversum komt naar je toe! Horecaondernemers die hun restaurant hebben moeten sluiten hebben zo een optie om eten te laten thuisbezorgen of te laten afhalen. 
  • In Deventer hebben binnenstadsondernemers  in één dag een lokaal platform opgericht. Lingerie? Pizza? Boeken? Alles kan worden thuisbezorgd. “Iedereen denkt in oplossingen”, aldus centrummanager Peter Brouwer. Lees hier meer.  
  • Om de lokale ondernemers in Assen te helpen tijdens de coronacrisis is het initiatief ‘SamenVoor Assen’ gestart. Via een online platform kunnen winkels en horeca gratis hun tijdelijke acties promoten. Samen voor Assen 

Wellicht kun je aanhaken bij één van deze initiatieven of zelf met ondernemers in jouw winkelgebied en met de gemeente, vastgoedeigenaar of centrummanager een dergelijke oplossing creëren om toch jouw klanten zo goed mogelijk te kunnen blijven bedienen. 

Meer informatie Graaggedaan.nl