Laat Google weten of maaltijdbezorging mogelijk is

Laat Google weten dat je bent begonnen met het bezorgen van maaltijden. Je komt dan hoger in de zoekresultaten van Google en Google Maps als iemand zoekt naar bedrijven die maaltijden bezorgt. Een handige manier om je bereik onder potentiële klanten te vergroten.

Als een consument op Google zoekt naar 'bezorgen maaltijden of maaltijdbezorging' krijgen ze een overzicht te zien van restaurants waar je een maaltijd kunt bestellen of afhalen. Als jij als slager deze service ook aanbiedt, kun je bij Google jouw Google Bedrijfsprofiel aanpassen. Je dient hiervoor wel jouw bedrijfsprofiel geclaimd en geverifieerd te hebben. 

Hoe pas je je bedrijfsprofiel aan?

Het aanpassen van de gegevens in je bedrijfsprofiel doe je via het ‘informatie’ menu op deze pagina in Google Mijn Bedrijf. Hier kun je onder jouw bedrijfsnaam aan geven welke categorieën nog meer van toepassing zijn. Dus bijvoorbeeld maaltijdbezorging.

Servicegebieden

Bij servicegebieden geef je vervolgens aan in welk gebied of gebieden je maaltijden bezorgt. Dat kan op basis van:

  • Postcode
  • Wijk
  • Plaats
  • Provincie
  • Land

Nadat je de servicegebieden hebt ingevuld klik je op toepassen en scroll je naar ‘Links voor van tevoren bestellen’.

Links voor van tevoren bestellen

Hier voeg je een link naar de bestelpagina toe, zodat klanten gemakkelijk via Google naar jouw bestelpagina kunnen doorklikken. Dat kan een link naar de bestelpagina op jouw eigen website zijn. Nadat je de bestellink hebt ingevuld scroll je verder naar het Aanbod’.

Aanbod

Onder het aanbod geef je aan welke kenmerken op jouw slagerij van toepassing zijn. Schakel onder maaltijdopties de volgende kenmerken in:

  • Afhalen
  • Bezorging
  • Vooraf bestellen

Klik 1x op een kenmerk als het van toepassing is en 2x als het niet van toepassing is (expliciet) en met 3x klikken is geen keuze aangegeven. Google neemt dan aan dat het niet van toepassing is.

Nadat je al deze wijzigingen hebt aangebracht, zal Google Mijn Bedrijf aangeven dat deze worden beoordeeld. Dit duurt meestal enkele uren. Nadat de wijzigingen zijn goedgekeurd wordt jouw slagerij beter gevonden wanneer iemand naar een afhalen of bezorgen maaltijden zoekt.

Meer weten over de mogelijkheden van Google?

Al eerder hebben wij trainingen van Google Digitale Werkplaats onder de aandacht gebracht. Google Digitale Werkplaats biedt nu webinars aan voor mkb’ers en zzp’ers via Google Meet. De webinars zijn gericht op relevante onderwerpen op het gebied van online marketing. Zo helpt de Digitale Werkplaats-trainer ondernemers in een uur op weg met bijvoorbeeld het creëren van content voor social media of de online vindbaarheid. Maar ook hoe je meer uit Google Mijn Bedrijf kunt halen.

Daarnaast worden er online coachingsessies gegeven. Samen met 2 tot 10 andere ondernemers worden ervaringen uitgewisseld onder begeleiding van de Digitale Werkplaats-coach. De coach neemt de deelnemers mee in het principe van Design Thinking, waarmee je leert op een creatieve manier naar de huidige uitdagingen te kijken.

Alle sessies zijn gratis en online te volgen vanachter een laptop, computer of zelfs smartphone. Klik hier voor een overzicht van de webinars en de coachingsessies.