Timo Laurijssen en Maartje Huijben van Slagerij Laurijssen in Alphen: “Wij geloven in regionaal en duurzaam ondernemen”
Timo Laurijssen is sinds januari van dit jaar eigenaar van een slagerij in het Brabantse Alphen. Oud is hij zeker niet met 39 jaar, nieuw in het vak evenmin. Na acht jaar voor de voormalige eigenaar gewerkt te hebben, maakte hij samen met zijn vrouw zijn wens waar om de zaak over te nemen en er hún winkel van te maken.
Begin januari was de opening van Slagerij Laurijssen. Met de slogan ‘vertrouwd gezicht, nieuwe naam’ werden de klanten onthaald. Op de gevel prijkt tenslotte de naam van Timo in plaats van het in de omgeving bekende ‘Den Ouden’. Vóór de opening onderging de winkel een restyling. Zowel in de winkel als in de productieruimte zijn veranderingen aangebracht. De uitstraling houdt het midden tussen modern en nostalgisch. Op de wand achter de toonbank staan tekeningen van dieren gecombineerd met woorden als ‘puur’, ‘ambachtelijk’,’ lekker’ en ‘eerlijk’ alsof ze op een krijtbord zijn geschreven. En zowel aan de buitenkant van de winkel als op het bestelbusje staat de tekst ‘Sinds 2016’ in een wat vierkant lettertype.
Alles is goed overdacht en op elkaar afgestemd, tot aan de papieren zakjes toe. Dat is te danken aan Timo’s vrouw Maartje Huijben, die de communicatie van de slagerij op zich heeft genomen. Zij werkt in het dagelijks leven als journalist. Sinds de overname is zij ook betrokken bij de zaak en verzorgt de teksten op de website; onderhoudt de sociale media en doet de financiën van de slagerij. Het paar heeft drie kinderen in de leeftijd van 5, 4 en bijna 2.
Steun
Timo begon al jong als poetshulp in een slagerij. Na de middelbare school volgde hij de Slagersvakopleiding met aansluitend een mbo-plusklas, zodat hij zijn middenstandsdiploma haalde. Sinds acht jaar werkt hij in de slagerij in Alphen. De vorige eigenaar had twee winkels, één in Poppel (België) en de winkel in Alphen, die hij vijftien jaar leidde. Timo: “Een eigen zaak is altijd mijn droom geweest. Ik polste mijn baas hoe hij er tegenover zou staan als ik de slagerij zou overnemen. Begin vorig jaar bleek de tijd er rijp voor. Hij wilde vanwege zijn leeftijd één zaak afstoten. Voor ons kwam het moment ook goed uit: de kinderen zijn iets ouder en de economie begint weer aan te trekken. Hoewel als dat laatste anders was, me dat er niet van zou weerhouden om een eigen zaak te starten.”
Toch was het even schrikken toen Timo’s droom waarheid werd. “Een slagerij runnen is iets anders dan eigenaar zijn. Van sommige dingen wist ik nog niets af, zoals de administratie en hoe het is om personeel te hebben. Maartje en ik zijn meteen informatie gaan inwinnen bij collega-ondernemers, op de Slagersvakbeurs en bij groothandels. We hebben met veel mensen gepraat, ook met vrienden en familie. We hebben hun steun nodig, anders wordt het moeilijk. Maar eind augustus vorig jaar was alles tóch rond.”
Goed en eerlijk
Waar Timo en Maartje het meteen over eens waren, is dat zij regionaal en duurzaam willen ondernemen. “Waarom zouden we zoeken naar een websitebouwer, als er in het dorp een goede zit?” zegt Timo. “Hetzelfde geldt voor de verbouwing van de winkel en de gemaakte illustraties op de wand: allemaal gedaan door lokale vakmensen. Op deze manier ondersteunen we elkaar als ondernemer. En je bent echt niet duurder uit.”
Vanuit dezelfde visie geven zij de voorkeur aan vlees van regionale boeren. “Wij kiezen bewust voor een product dat uit de regio komt, en niet van ver hoeft te komen waardoor er onnodig diesel wordt verstookt. Ons rundvlees komt van Weivlees uit Cromvoirt, het varkensvlees komt van de Heyde Hoeve (Duroc) en de kip is het duurzame Gildehoen uit Loon op Zand. Klanten zijn best bereid om iets meer te betalen voor hun vlees, als het kwalitatief goed is en er een eerlijk verhaal achter zit. Wij kunnen laten zien dat het vlees met liefde en aandacht voor dierenwelzijn is geproduceerd. Bovendien werken we met halve dieren, zodat alles vers wordt afgesneden. Boven alles: het smaakt erg lekker. Dit totaalplaatje maakt dat we volledig achter onze keuze voor deze producten kunnen staan.”
Open voor ideeën
Timo heeft veel plannen voor zijn winkel, en staat ook open voor ideeën van anderen; van klanten of het personeel. “Onder onze klanten zitten echte kookfanaten. Met één van hen heb ik een middag salades gemaakt in de keuken. De lekkerste hebben we in ons assortiment opgenomen.” Ook voedselallergieën en andere dieetwensen hebben zijn aandacht. De onderwerpen zijn niet nieuw voor het slagersechtpaar; hun kinderen hebben een koemelkallergie. Timo grilde op de jaarmarkt in het dorp glutenvrije Moinkballs, uit het kookboek van barbecue-goeroe Jord Althuizen. Hij maakt ze nog steeds en vallen nog altijd goed in de smaak bij klanten die er zelfs speciaal voor blijven terugkomen. Op diezelfde jaarmarkt kwam hij in contact met een kokkin uit het dorp. Zij bereidde een ‘black bean burger’. “De combinatie van kruiden maakt de burger zo lekker is dat we haar zonder aarzelen hebben gevraagd om de vegetarische barbecue-pakketten voor de slagerij te verzorgen.”
BBQ-menu
In mei van dit jaar lanceerden Timo en Maartje naast hun bestaande website de barbecuewebsite www.013BBQ.nl. Maartje: “Het is een aparte site omdat mensen vaak het idee hebben dat de slager, zeker bij grotere partijen, te duur is voor barbecuevlees.” Via de webshop kunnen klanten losse pakketten vlees bestellen, maar ook all-in barbecues inclusief barbecue en servies. Er is een luxe ‘menukaart’ met daarop de verschillende pakketten en prijzen.” Het paar speelt hiermee mede in op de aanwezigheid van toeristen die op campings in de nabije omgeving verblijven, waaronder veel terugkerende gasten. Voor klanten die na de thuisbarbecue nog een ijsje willen, heeft de slager literdozen ijs van een bekende ijssalon uit Timo’s geboortedorp Baarle Nassau in de vriezer klaarliggen.
Balans
Naast Timo werken er twee vaste krachten en drie zaterdaghulpen. Maartje springt bij als dat nodig is. Timo: “Sinds de opening is het nog niet rustig geweest. Daar zijn wij uiteraard heel blij mee, maar het nadeel is dat ik de kinderen nu minder vaak zie.”
Vanwege de prille start is het nog even zoeken naar het evenwicht, maar het doel is om te groeien en te blijven innoveren. “We willen de klant blijven verrassen, steeds iets nieuws kunnen voorschotelen. Aan het einde van dit jaar maken we de balans op van ons eerste jaar.”