Slager Astrid Drenthe-Ruiter: “Dit is een droom die werkelijkheid wordt!”
Het stijlvolle logo van Kwaliteitsslager Astrid Drenthe prijkt op de gevel. Het was even bikkelen, maar het resultaat mag er zijn: op 6 juli openden de gloednieuwe deuren van Kwaliteitsslagerij Astrid Drenthe aan de Amstelveense Rembrandtweg. “Ik ben verschrikkelijk trots op mijn team en het resultaat. Nu heb ik een winkel met mijn eigen naam erop!”
Klanten stappen bij binnenkomst op een grote en luxe deurmat die is voorzien van de nieuwe huisstijl. Wie tijdens de openingsdagen boodschappen kwam doen, kreeg een mooie bewaartas met het logo erop. Klanten zijn enthousiast en het is dan ook topdrukte voor Astrid Drenthe. Tien jaar lang zat ze met haar slagerij in een luxe supermarkt vol internationale producten in de Kingsalmarkt. “Maar toen aan hetzelfde plein een mooie hoeklocatie vrijkwam, was dit het juiste moment om een winkel te beginnen waar ik mijn eigen naam op de gevel kan zetten. Ook is het fijn dat we nu naar buiten kunnen kijken; dat kon in de supermarkt niet. En omdat beide locaties ongeveer even groot zijn, kon ik zelfs mijn toonbank meenemen. Dit is voor mij echt een droom die werkelijkheid wordt!”
Twee keer bouwen
De afgelopen maanden waren vooral hectisch. Drenthe moest een verhuizing regelen. En de nieuwe locatie, een voormalige kinderschoenenwinkel, moest verbouwd worden tot slagerij. “Dat ging niet altijd even gemakkelijk. Hadden we een nieuwe pui gekozen, vergat de leverancier die gewoon te bestellen!” Maar er waren ook lichtpuntjes: “We wisten precies waar we in de oude zaak tegenaan liepen. Ik kon nu een kopie van de winkel maken en die verbeteren. Zo hebben we stopcontacten op de juiste plek laten aanleggen. Wie krijgt nu de kans om twee keer dezelfde winkel te laten bouwen?” Er hangen opvallend veel kruiden in rekken en in grote koelingen staat een keur aan producten. Kaas en brood worden nu ook verkocht; iets wat in de Kingsalmarkt niet mogelijk was. Achter de toonbank bevindt zich een vleeswarenmeubel, dat volstaat met de lekkerste stukken vlees. Ook hangen er luxe hammen te pronken. Verder heeft Drenthe bewust een nieuw meubel aangeschaft om daarin verse producten mooi te kunnen presenteren. “Hierin leggen we melk, kruidenboter, sappen, sauzen en boter. Maar ook tortilla’s, leverworst en ossenworst. Ik merk dat het nu een stuk beter loopt dan daarvoor. Mensen pakken gemakkelijk even iets mee om hun maaltijd compleet te maken.”
Zes keer zoveel
Ook de maaltijden zelf vinden gretig aftrek in de nieuwe en modern ogende winkel. “Een van mijn medewerkers begint om 7.00 uur met koken en blijft daar de hele dag mee bezig. Aan het einde van de dag is de toonbank nog steeds leeg, want de kant-en-klare maaltijden vliegen echt de winkel uit. Mijn geheim? Wij bereiden alles zelf. En onze groenteman brengt ons dagelijks kakelverse groenten. Hardlopers zijn natuurlijk de lasagne en kipgerechten. Maar ook de raapstelen zijn heel populair. We krijgen daar dagelijks twee kistjes van, dus reken maar uit hoeveel maaltijden dat zijn!”
Maar ook de belegde broodjes zijn nu populairder dan ooit. Dat het nieuwe pand op een zichtlocatie zit, zal daar ongetwijfeld aan bijdragen. “We krijgen enorm veel bezoek van passanten, die dan vaak een lekker en vers belegd broodje meenemen. Ik schat dat we inmiddels zes keer zoveel broodjes verkopen. Op deze locatie gaan we al om 7.30 uur open en ik merk dat veel mensen nog even gauw een broodje halen voor ze naar hun werk gaan. Of ze eten het lekker hier op. We hebben bewust een bankje voor de deur neergezet.”
30 jaar in het vak
Kwaliteitsslagerij Astrid Drenthe heeft naast maaltijden, broodjes en verse producten natuurlijk ook een ruime keuze in vlees en vleeswaren. Al dat lekkers wordt onder meer op sierlijke, glazen bokalen op de toonbank gepresenteerd. “Ik gok dat maar weinig slagers een assortiment hebben dat zo groot is als dat van mij”, vertelt Drenthe trots. “Naast de voor de hand liggende producten heb ik bijvoorbeeld ook balkenbrij en rolpens. Ik vind het leuk om dingen te verkopen die een ander niet heeft. Doordat ik een breed aanbod heb, vindt iedereen wel iets van zijn gading. Dat geldt ook voor internationale klanten. Voor Amerikanen heb ik grote stukken vlees, zoals ribeye en T-bonesteak. En Japanners zijn dan weer gek op dungesneden vlees voor de shabu shabu en de sukiyaki.”
Het liefste helpt de innemende en energieke Drenthe haar klanten zelf. “Dat vind ik echt het leukste om te doen. Klanten willen ook graag door de eigenaresse zelf geholpen worden. Maar dat is lastiger als de winkel groter wordt. Dan moet je je ook bezighouden met andere zaken, zoals bestellen. Of het regelen van de kassa, iets wat nieuw voor ons is. In de Kingsalmarkt plakten we er gewoon een sticker op.” Gelukkig kan de vakvrouw teruggrijpen op dertig jaar ervaring. “Als 16-jarige had ik al een bijbaantje in de slagerij van een supermarkt. Uiteindelijk heb ik twintig jaar in slagerszaken in onder meer Volendam en Monnikendam gewerkt. Daarna ben ik nog even vertegenwoordiger in vleeswarenproducten geweest, tot ik tien jaar geleden gevraagd werd om de slagerij in de Kingsalmarkt uit de brand te helpen.”
70 flessen wijn
Het beviel haar zo goed in de slagerij, dat Drenthe terugkeerde naar het slagersvak. “Het zit echt in mijn bloed. Vooraf zeiden ze nog tegen mij: ‘Meid, weet je wel waar je aan begint?’ Maar ik was overtuigd van mijn eigen kracht en ik haalde veel steun uit het enthousiasme van mijn klanten. Vlees kwam destijds schoon binnen en de maaltijden waren al bereid. De kwaliteit was niet best, dus dat heb ik anders aangepakt.” Dat sloeg aan en de omzet begon te stijgen. Tien jaar later zijn klanten nog even enthousiast. “Tijdens onze openingsdagen ontving ik bijvoorbeeld 70 flessen wijn en 90 bossen bloemen. Echt overdonderend, en zo verschrikkelijk leuk!”
Drenthe informeerde haar klanten wekelijks over de verbouwing en de verhuizing naar de Rembrandtweg. “Dat heeft voor mijn gevoel enorm goed uitgepakt. Ik maakte al op een A4’tje reclame met aanbiedingen en nu zette ik achterop ook een update over de plannen. Zeker oudere klanten vroegen op een bepaald moment uit zichzelf al naar de nieuwe nieuwsbrief. Ook op Facebook hield ik iedereen op de hoogte. Je zag echt dat iedereen meeleefde en zich betrokken toonde.”
Decennia aan ervaring
Ook haar team verhuisde mee en heeft zich enorm ingezet om alles in goede banen te leiden. “Ze hebben zes dagen in de week gewerkt, ook op zondag, om alles op tijd af te kunnen krijgen. Iedereen heeft geholpen!” Nu ze erover nadenkt, realiseert Drenthe zich dat haar slagers en winkeldames gemiddeld genomen allemaal wat ouder zijn. De oudste is zelfs 71. “Hij is zo verknocht aan dit werk dat hij graag nog twee dagen per week actief wil zijn als slager. Mooi toch?” Met die vele jaren aan ervaring worden de lekkerste producten gemaakt. Dat blijkt ook wel uit de vele vakprijzen. “Onze filet americain bijvoorbeeld, daar komen de mensen echt van heinde en verre voor.”
Op dit moment werken er twaalf mensen in de slagerij. “Belangrijk voor mij is dat je met elkaar kunt lachen tussen al het werken door.” En nu het in de nieuwe winkel storm loopt, zijn er alweer nieuwe winkeldames aangenomen. Of dat voldoende is, zal nog moeten blijken. Voor de toekomst heeft Drenthe nog een wens: “Allereerst wil ik hier natuurlijk een succes van maken. Maar als het kan, zou ik me graag willen toeleggen op warme en koude buffetten, en hapjes. Daar heb ik wel hulp bij nodig, want dat red ik niet alleen. Dus mocht iemand interesse hebben, laat ze maar komen. Altijd leuk!”