Scharrelslager Willem Boon: “In mijn zaak moet alles bijzonder zijn”

Een betere plek had culinair scharrelvleesspecialist Willem Boon zich niet kunnen wensen voor zijn slagerij in Hendrik-Ido-Ambacht. Met diverse andere verszaken en twee supermarkten om de hoek is hij steevast verzekerd van voldoende klandizie. Maar ook zijn eigen luxe assortiment weet lekkerbekken uit de weide omgeving te trekken.

“Het grote voordeel is dat we de enige slagerij in winkelcentrum De Schoof zijn. Vlakbij is een grote parkeerplaats, die ook nog eens gratis is,” redeneert Willem nuchter. “Ik schat dat 60 procent van mijn klanten niet uit het dorp komt. Dankzij de A15 en A16 rijd je zo van Zwijndrecht, Dordrecht of Rotterdam naar hier.” Maar dan moeten die mensen nog wel bij hem naar binnen stappen. Met een luxe bord vol sfeervolle en bewegende beelden probeert Willem ze naar zijn zaak te lokken. Twee grote barbecues helpen daarbij. “Je wilt dat er iets gebeurt buiten. Die lekkere geuren, dat werkt.”

Wat direct opvalt in de winkel zijn de diverse grote Iberico hammen, die de slagerij op meerdere plekken sieren. En ook de grote rijpkast met mooie stukken vlees trekt flink de aandacht. “Dat is echt mijn pronkstuk”, zegt Willem trots. Wat ook werkt, is zijn aanpak. “Ik wil alleen maar lekkere dingen verkopen. Vlees dat ik zelf ook zou eten”, vertelt Willem, die via een zaterdagbaantje het slagersvak is ingerold. “Maar het moet ook iets bijzonders zijn. Daarom heb ik bijvoorbeeld iedere week een speciale rauwe ham. In het weekend snijden we daar gemakkelijk een kilo of negen van weg.”

Vaak verbouwen
De rijpingskast is één van de nieuwste aanpassingen aan de stijlvolle winkel met zwarte accenten. Want verbouwen, daar houdt Willem wel van. “We zitten hier nu sinds het begin van deze eeuw en ongeveer iedere vier jaar is er wel iets verbouwd. Soms kon ik de winkel uitbreiden of wilde ik een nieuw wandmeubel. Vorig jaar hebben we voor het laatst in de steigers gestaan. Ik was klaar met de lapmiddelen. En omdat we op zaterdag vaak met een man of tien staan, hadden we meer ruimte nodig voor het personeel. Dat betekent minder ruimte voor onze klanten, maar die worden dan wel een stuk sneller geholpen. En we veraangenamen het wachten met heerlijke kwaliteitskoffie van Pasqualini en bijvoorbeeld een stukje Flammkuchen.”

Willem is tevreden met de frisse en nieuwe uitstraling van zijn zaak en ook klanten vinden het erg mooi geworden. Met name het fraaie metselwerk en de open slagerij springen in het oog. “We moeten er nu wel goed op letten dat we netjes werken”, lacht Willem. En hoewel zijn assortiment niet is veranderd - alleen de vleeswaren zitten voortaan in een MAP-verpakking - hebben de werkzaamheden toch voor meer omzet gezorgd. “Iedere week hebben we zeker 50 klanten extra.” Die komen vooral voor het smaakvolle vlees, zoals Black Angus en Limousin, dat de hoofdmoot vormt van zijn aanbod. Maar Willem verkoopt ook de beste wijnen, inspirerende kookboeken en zelfgemaakte sauzen en maaltijden.

 

Rotterdamse roots
Zijn eerste zaak runde hij in de jaren ‘90 samen met een compagnon, een slager op leeftijd, in het Rotterdamse Kralingen. Daar zat een heel ander publiek dan nu in zijn huidige winkel. “Toen hadden we vooral studenten, tweeverdieners en ouderen. Nu zijn het vooral gezinnen, die grotere porties afnemen.” Wat is gebleven, is zijn voorkeur voor lekkere en zelf bereide maaltijden. “Wij gingen verder dan enkel bami en nasi, maar maakten ook stoofpotten en hachee. Dat ging er goed in daar!”

Na een aantal jaar twee zaken te hebben gehad, hakte Willem de knoop door. Hij ging door met de slagerij in Hendrik-Ido-Ambacht; daar zag hij meer mogelijkheden. Maar hij nam wel zijn voorliefde voor de Surinaamse keuken mee uit het multiculturele Rotterdam. “Kijk, ik kan net als andere zaken hier ook een broodje ham verkopen. Liever pak ik het nét even anders aan. Een broodje kip ketjap of kip kerrie kun je hier nergens krijgen. En wie het lekker vindt, kan ook nog een bakje meenemen voor bij zijn nasi. Zo laat je mensen weer met je producten kennismaken.”

Meesterslager
Niet alleen bij zijn klanten, maar ook bij zijn collega-meesterslagers (redactie: dit refereert aan de vereniging van meesterslagers en niet de branchetitel) introduceert Willem graag bijzondere producten. “Dat vind ik heel belangrijk. Je kunt iets pas werkelijk verkopen als je het goed kent. Daarom gaan we regelmatig samen op pad. Die titel houdt in dat je aan bepaalde normen voldoet en dat gaat om meer dan alleen vlees. We geven elkaar hulp waar nodig en inspireren elkaar. Zo heb ik een tripje naar Trevélez in Spanje georganiseerd voor iedereen, samen met mijn “ham-man” Miguel. Hoe gaaf is het om de varkens in de wei te zien lopen of in een hal te staan met 20.000 hammen!” Vertellen over zijn uitgebreide en luxe aanbod doet Willem ook graag in zijn zaak. Klanten kunnen altijd rekenen op een praatje of aandacht van de slager. Of ze mogen een lekker stukje vlees proeven. Een persoonlijke aanpak is iets waar de rasechte Rotterdammer voor staat. Sponsoren doet hij dan ook het liefst niet in geld, maar met zijn producten. “Dan ga ik langs bij een evenement van de Lions Club of Rotary. Neem ik een mooie ouderwetse snijmachine mee als eyecatcher en presenteer ik bijvoorbeeld heerlijke Pata negra. Die mensen hoop ik daarna natuurlijk terug te zien als klant. Voor mijn luxe aanbod bestaat nog niet altijd een vraag, daarom moet je die zelf creëren.”

Innovatief ondernemerschap
Ook op sociale media probeert hij mensen naar zijn zaak te trekken. Zo worden wekelijks aanbiedingen online gezet, die hij eveneens met mooie en bewegende beelden binnen en buiten de winkel presenteert. Willem heeft het bijhouden van sociale media en het maken van de presentaties uitbesteed aan jonge medewerkers. “Die kunnen dat veel sneller en handiger dan ik. Bovendien heb ik er niet altijd tijd voor en nu zorg je voor continuïteit.” Online gaat Willem met zijn tijd mee, wat ook blijkt uit het feit dat hij een van de weinige slagers is met een eigen webshop. “Nu moet je niet denken dat ik daar veel omzet uit haal”, geeft hij eerlijk toe. “In de afgelopen jaren heb ik een keer of tien wat verkocht. Ons online bestelformulier werkt veel beter.” De stijlvolle webshop zette hij op samen met VersPlatform, de foto’s zijn op professionele wijze gemaakt. Mocht online toch een toevlucht nemen, dan ben ik daarop voorbereid.”

Als Willem iets doet, dan wil hij het ook goed doen. Daarom stapte hij over naar het nieuwe spaarsysteem Piggy. “Klanten konden bij mij daarvoor ook al ergens voor sparen, maar de communicatie hierover was niet duidelijk. De tablet van Piggy laat precies zien wat je voor je spaarpunten krijgt.” Deelnemers kunnen met een pasje bijvoorbeeld sparen voor één van de wijnen of kookboeken die hij verkoopt of voor een dinerbon van een van de restaurants waarmee hij samenwerkt. “Het is eenvoudig op te zetten en ik haal er veel informatie uit, bijvoorbeeld voor welk bedrag een klant heeft gekocht.” 

Constante kwaliteit
Hoewel Willem altijd al voor kwaliteit gaat en hij het hooghouden van het servicelevel belangrijk vindt, richt hij zich vooral op het bovensegment van de markt. “Probeer niet op prijs te focussen”, wil hij meegeven. “Dat heeft geen zin. Zorg voor de beste smaken en maak het niet te ingewikkeld.” Als voorbeeld noemt hij zijn maaltijden. “Die bouwen we helemaal zelf op, zonder kant-en-klare sauzen te gebruiken. Ik probeer ook niet te veel ingrediënten te gebruiken. De basis moet goed zijn, dan heb je niet veel andere dingen meer nodig.”

Die les probeert hij ook op de kandidaten van de Grill-masters Drechtstreden over te brengen. “Ik heb altijd al een barbecuewedstrijd willen organiseren”, vertelt Willem enthousiast. “Ik had bij dit evenement een klein slagerijtje opgezet, waar deelnemers mij om advies of hulp konden vragen.” Hoewel de wedstrijd een groot succes was, leverde het de deelnemende ondernemers niet direct winst op in geld. “Al hoop ik natuurlijk wel dat ze voortaan hun barbecuevlees bij mij komen halen. Dat ze met trots aan hun gasten vertellen dat ze hun lekkere vlees bij slager Willem Boon hebben gekocht. Ik vind het ontzettend leuk als mensen daarvan kunnen genieten!”