Internetcriminaliteit is toegenomen door het coronavirus

De wereld is in de ban van het coronavirus en alle aandacht gaat uit hiernaar. Helaas maken cybercriminelen hier misbruik van. Niet alleen consumenten maar ook ondernemers zijn het doel, zeker doordat er meer online besteld wordt dan voorheen. Ons advies: wees alert op (phishing)-berichten, downloads en handige coronatools die worden verspreid en deel ook deze zorgen met je medewerkers. Wij hebben enkele voorbeelden voor jou op een rijtje gezet. En tips hoe je phishing mails kunt onderscheiden van echte mails.

Bekende voorbeelden:

  • Zogenaamd corona-ebook van WHO (malware)
  • Cybercriminelen verspreiden malware via fake-coronavirus-wereldkaart
  • Hackers vallen massaal thuiswerkers aan 
  • Phishers sturen coronamails uit naam van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) 
  • Rabobank waarschuwt voor phishingbericht over 'antibacteriële betaalpas'
  • Nep-webshops die na betaling niets leveren

Wees alert op:

  • Malware wordt verspreid met als onderwerp corona of Covid-19. Denk bijvoorbeeld aan apps waarmee je kan zien of er besmette mensen in je buurt zijn, statistieken van aantallen doden of beschikbaarheid van ziekenhuiscapaciteit. Internetcriminelen gebruiken kwaadaardige apps (deze kunnen er heel professioneel en legitiem uitzien) om ransomware, spyware of andere ongewenste functies te verspreiden.
  • Verdachte phishing e-mails met als onderwerp corona of Covid-19. Deze berichten zijn bedoeld om jou te verleiden om meer informatie te vinden over dit onderwerp door te klikken op een kwaadaardige link of bestand. 
  • websites die worden vervolgens gebruikt voor de verspreiding van nep-nieuws of malware. Een lijst met verdachte websites samengesteld door o.a. US-Cert, vind je hier

Hoe herken ik een phishing e-mail?

Het is vaak erg moeilijk om valse e-mails te herkennen, vooral als het gaat om gerichte aanvallen. Hieronder vind je een aantal adviezen om mogelijke valse e-mails te herkennen.

Afzender
  • Controleer het adres van de afzender. De naam van de afzender mag dan precies hetzelfde zijn als die van je bank of webwinkel, maar vaak is het gebruikte e-mailadres vaag of een afgeleide versie van een echte bedrijfsnaam of de naam van een instantie.
  • Kijk goed naar de domeinnaam waarvan je de e-mail hebt ontvangen. De domeinnaam is te herkennen aan alles wat achter het @-teken in het e-mailadres staat.
  • Controleer of het e-mailadres ook echt overeenkomt met het websiteadres. Een veel gebruikte manier om valse e-mails te verspreiden is namelijk het vervangen van bepaalde letters uit de domeinnaam door cijfers.
  • Het verschil tussen een legitiem en vals e-mailadres kan soms moeilijk te onderscheiden zijn. In het volgende voorbeeld is 1 (cijfer) vervangen door een I (letter). Vergelijk mail@31008mailers.nl en mail@3I008mailers.nl.
Aanhef

Bedrijven en instanties waar je klant bent of zaken mee doet, gebruiken in ieder geval je achternaam in een e-mail, of weten of je een man of een vrouw bent. Word je met heel algemene termen, zoals 'Geachte heer/mevrouw' of 'Beste klant', aangesproken, let dan op.

Vragen naar persoonsgegevens

In veel nepmails staat het verzoek om je persoonsgegevens 'te controleren', 'bij te werken' of 'aan te vullen'. Je moet dan op een link klikken om dit te doen. Doe dit nooit zomaar. Je bank, verzekeringsmaatschappij en overheidsinstanties vragen nooit op deze manier naar persoonsgegevens.

Bel het bedrijf of de instantie eerst op om te controleren of ze de e-mail wel zelf hebben verstuurd. Gebruik hiervoor nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf op.

Taalgebruik en vormgeving

De huidige generatie nepmails staan allang niet meer bol van de taal- en spelfouten. Ook de gebruikte logo's en foto's worden steeds professioneler. Lees en bekijk de e-mail goed om te zien of je toch geen onregelmatigheden tegenkomt. Je kunt ook een eerdere mail van een bedrijf of instantie ernaast leggen ter vergelijking.

Spoed of laatste waarschuwingen

Veel valse mailtje proberen je onder druk te zetten door gebruik te maken van laatste waarschuwingen of spoedmeldingen. Een voorbeeld van een dergelijk bericht is bijvoorbeeld "Uw hostingpakket verloopt, als u vandaag bedrag x niet overmaakt zal uw website worden geblokkeerd". Ga hier niet via de e-mail op in maar neem bij twijfel telefonisch contact op met de hostingpartij.

Links

Links in nepmails kunnen ervoor zorgen dat schadelijke software op je computer wordt geïnstalleerd of leiden je naar een valse website. Klik dus nooit zomaar op de links in een e-mail die je niet vertrouwt. Controleer het adres van de link door, zonder erop te klikken, de cursor van je muis op de link te zetten en te kijken welk adres er verschijnt.

Link-verkorters

Vaak worden lange links verkort met diensten als bijvoorbeeld T.co, bit.ly en Goo.gl. Erg handig, maar voor jou als ontvanger erg belangrijk om hier waakzaam op te zijn aangezien het lastig is om te achterhalen waar je nu precies op klikt en naar toe wordt geleid.

Bijlagen

Een bijlage in een nepmail kan ervoor zorgen dat er schadelijke software op je computer wordt geïnstalleerd. Open dus nooit zomaar een bijlage van een e-mail die je niet vertrouwt.

Een zip of rar-bestand is altijd verdacht, omdat bijvoorbeeld facturen en aanmaningen nooit op deze manier worden verstuurd. Verwacht je toch een bestand? Neem dan contact op met de afzender om te vragen wat en hoe ze iets precies verstuurd hebben. Gebruik hiervoor nooit de contactgegevens in de e-mail, maar zoek deze zelf (bijvoorbeeld via de website) op.

 

Bron: Digital Trust Center (Rijksoverheid)

 

Check ook ons uitgebreid informatiedossier over cybersecurity