Emotionele aspecten bij de start van een slagerij

Het starten of overnemen van een eigen bedrijf begint met emotie. Als je een eigen slagerij start, heb je waarschijnlijk een passie voor het slagersvak en ondernemen. Belangrijk is om eerst goed na te denken voordat je ergens aan begint, zeker als het gaat om de start van een slagerij, en begin bij jezelf.

Wie ben je? Wat is jouw identiteit? Waar ben je goed in? Waar sta je voor? Wat vind je belangrijk? Wat zijn jouw normen en waarden? Het antwoord op deze vragen geeft aan wie je als slagerondernemer wilt zijn en waarvoor je wilt gaan, wordt ook wel ‘de missie’ genoemd.

Vul jij graag de toonbank en help jij graag klanten, maar vind je productiewerkzaamheden minder interessant, dan is een slagerij met grote worstmakerij voor jou wellicht minder geschikt. Vind je aandacht voor dierenwelzijn en milieu erg belangrijk, dan komt dit terug in de manier waarop jij straks jouw bedrijf aanstuurt. Je kiest dan bijvoorbeeld eerder voor vlees met bijvoorbeeld een Beter Leven Keurmerk.

Andere belangrijke vragen zijn: Waar wil je voor gaan? Langs welke weg wil je dat bereiken? Wat is jouw voorstelling van de toekomst? Wat wil ik uiteindelijk bereiken. Het antwoord op deze vragen wordt ook wel ‘de visie’ genoemd.

Voorbeeld visie: Erg belangrijk voor ons is dat ons vlees niet alleen van uitmuntende kwaliteit is, maar ook afkomstig is van dieren die een goed leven hebben gehad. We willen het slagersambacht in alle facetten beheersen om zo de kwaliteit optimaal te kunnen bewaken en uitsluitend het beste te kunnen bieden. Elke dag opnieuw willen we top prestaties leveren! We blijven streven naar continue verbetering en nieuwe smaken. Ambacht en innovatie vormen het fundament, waarop we blijven bouwen en vernieuwen.

Missie en visie vormen de basis voor jouw ondernemersplan, net zoals de fundering de basis vormt bij de bouw van een huis. De missie en de visie vertellen het verhaal van jouw slagerij en bepalen waarom jouw klanten juist voor jou en niet voor een andere aanbieder van vleesproducten kiezen.

Lees hier de andere aandachtsgebieden