De gevolgen van AVG op reclame- en marketingactiviteiten
Per 25 mei 2018 wordt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. In dit artikel gaan wij dieper in op de gevolgen van de AVG op reclame en marketingactiviteiten. In de AVG wordt allereerst een verschil gemaakt tussen ongevraagde reclame en direct marketing.
Ongevraagde reclame versus direct marketing
Ongevraagde reclame betreft reclame via folders in de brievenbus, telemarketing en ongewenste e-mail. Je mag ongevraagd reclame sturen, maar moet hierbij wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan . Wie deze ongevraagde reclame niet wil ontvangen, kan verschillende maatregelen nemen.
Direct marketing is gericht op het tot stand brengen of in stand houden van een directe relatie tussen bedrijven en hun klanten. Ongeadresseerde huis-aan-huisreclame en marktonderzoek vallen niet onder dit begrip. Een goed voorbeeld van direct marketing is: een bank stuurt een klant een brief met daarbij op hem toegespitste aanbiedingen voor nieuwe producten. Ook een klant bellen om bijvoorbeeld een abonnement aan te bieden, is een vorm van direct marketing.
Reclamefolders
Als slager mag je een klant, waarvan je de naam- en adresgegevens hebt, reclamefolders, nieuwsbrieven etc. sturen. Voorwaarde hierbij is dat jouw bedrijf hierbij een zogeheten gerechtvaardigd belang heeft om jouw klanten en relaties te benaderen om jouw bedrijf en de producten die je verkoopt onder de aandacht te brengen.
Het gerechtvaardigde belang ziet in zo’n geval dan vaak op het waarborgen van de continuiteit van de bedrijfsvoering door klanten aan je te binden. Het belang van de klant ziet op het feit dat zij mogelijk gebaat zijn bij het op de hoogte blijven van interessante ontwikkelingen en aanbiedingen.
Bij een beroep op de rechtsgrond van gerechtvaardigd belang maak je dus een belangenafweging tussen enerzijds het belang van jouw bedrijfsvoering en het privacybelang van de betrokkenen. Bij deze belangenafweging spelen bijvoorbeeld de volgende vragen een rol:
- Welke gegevens verwerkt de organisatie? (alleen naam, adres, postcode en woonplaats of meer?)
- Wat is de relatie met de klant? (vaste of incidentele klant?)
- Hoe goed is de klant geïnformeerd?
- Hoe gemakkelijk kan de klant bezwaar maken tegen verwerking van zijn gegevens?
Je moet kunnen aantonen dat deze afweging is gemaakt.
Nieuwsbrief
Ook mag je reclame sturen als de persoon in kwestie toestemming heeft gegeven voor het gebruik van zijn gegevens. Het gaat hierbij om zogenoemde ondubbelzinnige toestemming. Dit betekent dat er geen twijfel over mag bestaan voor welk specifiek gebruik van de gegevens iemand toestemming heeft gegeven. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het versturen van een nieuwsbrief of een folder.
Jij dient klanten/geïnteresseerden van tevoren goed te informeren waarvoor zij toestemming geven. En zij kunnen hun toestemming altijd intrekken. Gebruik een formulier op de website waarmee men zich kan inschrijven op de nieuwsbrief. Zorg ervoor dat de persoon in kwestie een bevestiging op de mail krijgt van de inschrijving. Je kunt er ook voor kiezen om kaartjes te gebruiken die ingevuld moeten worden. Bewaar deze en verwerk deze in een Excel-lijst. Vergeet ook niet in nieuwsbrieven altijd een afmeldlink te plaatsen.
Als iemand aangeeft dat ze uit het bestand verwijderd willen worden, moet je dit kunnen aantonen.
Meer weten
Check de website van Autoriteit Persoonsgegevens