De 4 effecten van de coronacrisis op consumentengedrag

Opeens is alles anders. De coronacrisis heeft effect op hoe we ons voedsel kopen, klaarmaken, eten en ervaren. Fooddesigner Marielle Bordewijk ontwikkelde voor voedingsmiddelenbedrijven een model om te anticiperen op de consumentenwensen na deze coronacrisis.

1. De eerste schok van de crisis

Bij het begin van de crisis wil de consument als eerste een veilige thuisbasis. Dat betekent hamsteren om ervoor te zorgen dat ze een paar weken vooruit kunnen. Ze zoeken geen exotische producten of spannende ervaringen. Boodschappen doen is een noodzaak. Tegelijkertijd ontdekt de consument online maaltijdleveranciers en buurtwinkels. Zekerheid en veiligheid: daar gaat het om in deze periode.

2. Thuis in quarantaine

In de volgende fase herwint de consument het vertrouwen dat de voedingsindustrie producten kan blijven leveren. Door de regels van de overheid -thuisquarantaine- wordt de wereld kleiner. We spenderen meer tijd in onze huizen. Eten vormt dan een welkome afleiding. Koekjes bakken, stoofpotten, virtuele borrels, brunchen: daar is nu tijd voor. Zelf fermenteren, een moestuin of een kruidentuin aanleggen behoort ook tot de mogelijkheden. Meer mensen ontdekken mogelijk de initiatieven van kleine en lokale voedingsondernemers.

3. Herstel

Wanneer de restricties minder streng worden, zal de consument zijn hernieuwde vrijheid herontdekken. In het begin voorzichtig en onzeker, maar hij zal intens genieten van de eerste kop koffie op terras in de zon. Eetconcepten zoals gedeelde maaltijden en buffetten zullen in het begin niet gelijk weer populair zijn. Maar als mensen meer vertrouwen krijgen, zullen ze genieten van uit eten en verjaardagsfeestjes.

4. Het nieuwe normaal

Langzaam wordt alles weer normaal, of preciezer: het nieuwe normaal. Teruggaan in de tijd gebeurt nooit. De crisis zorgt voor nieuwe gewoontes, kennis, inzichten en hopelijk wijsheid. Bordewijk verwacht een sprong in technologie met name op het gebied van thuiswerken, e-commerce, bezorgen en gezondheid. Overheden, bedrijven en individuen zullen nadenken hoe ze zich beter kunnen beschermen. Bedrijven zullen een nieuwe balans vinden tussen retail en horeca.

Bron: Marielle Bordewijk