Carola en Tako Post: bijzondere samenwerking in een slagerij in Oude-Tonge

Carola en Tako Post zijn sinds twee jaar trotse ondernemers in een slagerij in Oude-Tonge. De winkel behoort tot de Gelderblom-slagers: een groep samenwerkende, ambachtelijke slagerijen in midden Nederland. Samen met het bestaande team werken ze gestaag aan de toekomst: de transformatie van traditionele slagerij naar een eigentijdse winkel met meer specialiteiten, gemaksproducten en een mooie presentatie van het ambacht. En: ze willen de barbecuespecialist van de regio zijn. Dat lukt goed, want de liefhebbers staan soms in de rij voor advies.

Carola en Taco werkten beide eerder onder meer als bedrijfsleider in de retail, Tako ook als slager. “Ik wilde meer richting het ambacht in plaats van vlees verkopen als ware het een pak suiker.” Carola werkte als traiteurdocent bij vakopleiding food SVO. Dat wakkerde haar interesse in het slagersambacht aan. “Ik deed vooral de warme kant, het bereiden van vlees en complete maaltijden en ik wilde meer weten over het vlees zelf.” Tako: “Dit is dichter bij wie we zijn.”

Geleidelijk

De stap naar een eigen slagerij verliep geleidelijk, vertelt Tako. “De wens was er al een tijdje, maar het verhaal moest wel kloppen. De locatie hier sprak ons aan, en we zagen voldoende kansen om de zaak verder uit te bouwen. Tako: “Wij richten de toonbank anders in, met meer aandacht voor maaltijden, barbecue en luxere vleessoorten, waaronder Black Angus.”
Elk weekend gaat de barbecue voor de winkel aan. “We willen de barbecuespecialist van de regio zijn. We vinden het zelf ook leuk om daarmee bezig te zijn, met grote stukken vlees. Het mag allemaal wel wat uitdagender vonden wij en het is ontzettend gaaf om te zien dat het ook aanslaat.” De slagerij biedt daarom een assortiment aan Amerikaanse rubs en marinades, en vleesproducten als tomahawk en pica┼ła liggen altijd vers in de toonbank.

Rollercoaster

Het ondernemersechtpaar zit vol plannen. “We wilden eerst van een traditionele slagerij transformeren naar een eigentijdse winkel met meer gemaksproducten.” Na de start op 1 november 2021 kwam het ondernemersechtpaar in een rollercoaster terecht, blikt Carola terug. “Net voor de feestdagen het diepe in zogezegd.” Tako: “Het was pittig, maar we hebben het geflikt.” Dat kwam voor een belangrijk deel op het conto van het team, licht Carola toe. “Wij kenden de winkel niet en het team kende ons niet en dan direct die drukke periode in, dat was wel even wederzijds wennen.”

Amerikaanse rubs en marinades

Na de feestdagen was het wat rustiger en kon het slagersechtpaar zaken aanpakken waarvoor eerder geen tijd was, zoals de barbecue voor de winkel aansteken. Tako: “Carola: “De liefhebbers komen er speciaal voor en willen niet alleen advies over het vlees, maar ook over de bijpassende rub. Ook op de drukke zaterdagen staan mensen in de rij te wachten tot ze mij kunnen spreken om advies te krijgen over een bepaalde bereiding. Daar krijg ik wel een kick van.”

Veelzijdig

Een eigen slagerij runnen is zeker zo leuk als verwacht, zegt Carola. “Ik voel me als een vis in het water en ga elke dag met plezier deze nieuwe uitdaging aan. Ik kan mijn creativiteit kwijt in de toonbank en het bereiden van de maaltijden. Het presenteren van de producten, de communicatie daarover, het klantencontact en de vrijheid van het ondernemerschap; ik vind het geweldig.” Ze tekent erbij aan dat het goed loopt dankzij de leuke en ervaren groep aan medewerkers die met de overname meekwam. “Ze weten prima wat ze moeten doen. Dat maakt het voor ons heel fijn.” Tako: “Een eigen slagerij is voor mij leuk, omdat ik elke dag met het vlees aan de slag mag. Het is heel veelzijdig en ik leer nog steeds bij. In een supermarkt is het allemaal heel zwart-wit en wordt er al gauw iets weggegooid. Nu verwaarden we nagenoeg alles.”

In beweging blijven

Toekomstplannen zijn er genoeg, hoewel die niet in steen zijn gebeiteld. Carola: “We willen nog meer doen op het gebied van barbecue. We denken dat er ook interesse is in belegde broodjes. Mijn grootste wens is om workshops te gaan geven en de klant op die manier te betrekken in het hele proces van dat halve varken tot en met het bereiden en opeten. Dat lijkt me heel gaaf.”

Taco: “De winkel is goed, maar idealiter zou ik het ambacht meer de winkel in willen brengen, bijvoorbeeld. Ik sta nu met mijn hakblok achter een muurtje. Ik zou graag een zelfbedieningsmeubel willen, maar dat past nu niet... Stap voor stap is het devies.”

 

Terug naar 'de slager uitgelicht'