Beter Leven opnieuw grootste en snelst groeiende keurmerk

Keurmerken voor voeding, die voldoen aan strenge eisen voor duurzaamheid, transparantie en controle in de hele keten laten ook in 2017 weer een flinke groei zien. Inmiddels gaat van elke zeven euro’s, die in de supermarkt aan voeding wordt besteed, er één euro naar producten met zo’n keurmerk.

De verkoop in supermarkten van voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid is in 2017 opnieuw met dubbele cijfers gestegen. Deze keurmerken realiseren samen een groei van € 830 miljoen (+30%) en totaal 3,6 miljard euro in 2017, blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. De groei zette flink door en was in 2016 ook al 27%.

Vis hoogste aandeel, vleeswaren forse groeier, Beter Leven de grootste

Relatief het vaakst kiezen consumenten voor producten met een keurmerk in de categorie vis. Twee van de drie euro’s wordt in deze categorie besteed aan een duurzamer product met het MSC (wilde vis) of ASC (kweekvis) keurmerk. De productgroep vleeswaren heeft zich in hele korte tijd opgewerkt naar een categorie met een hoog keurmerken-aandeel (van 13% vorig jaar naar 35% in 2017), met name door de groep varkensvlees.

De snelste groei in keurmerkenomzet vertonen de groepen vleeswaren en vers vlees met respectievelijk 170% en 35% groei. Van de keurmerken laat het Beter Leven Keurmerk opnieuw de snelste groei zien (+62%) en is inmiddels met afstand het grootste keurmerk in de supermarkt met ruim 1,5 miljard euro. In het onderzoek zijn alle supermarkten met uitzondering van Aldi en Lidl meegenomen.

Aantal dieren meest relevant

Het Beter Leven keurmerk blijft het grootste keurmerk en groeit ook nog eens het snelst van alle ‘duurzame’ keurmerken. Dat is volgens de Dierenbescherming geweldig, maar het gaat uiteindelijk om de aantallen dieren die hiervan profiteren. Zoals zij in oktober al konden melden, zijn dit er ruim 31 miljoen per jaar.

De omzetcijfers die IRI heeft gepubliceerd, maken duidelijk dat er niet alleen steeds meer vers vlees of eieren met het Beter Leven keurmerk worden verkocht, maar dat er ook steeds meer samengestelde producten zoals soepen of pizza met Beter Leven-vlees in de schappen liggen.

Maar vooral diervriendelijker geproduceerde vleeswaren, dáár zit momenteel de winst. Hierdoor wordt veel meer van een diervriendelijker gehouden dier gebruikt en krijgt de boer een eerlijker prijs. En dat leidt ertoe dat steeds meer boeren zouden kunnen omschakelen naar een Beter Leven-productie.

Beter Leven bij de slager

Op dit moment is de KNS samen met MeatNL en de Dierenbescherming bezig om het Beter Leven Keurmerk door te voeren in de slagerij. De KNS ziet duurzaamheid als een belangrijke kans voor de ambachtelijke slager. Met elkaar is een pilot gestart om de invoering van keurmerken in de branche mogelijk te maken.

Wil je het Beter Leven Keurmerk voeren in jouw slagerij, dan kun je je aanmelden voor de pilot. Samen met MeatNL en de Dierenbescherming ga je aan de slag om duurzaamheid in jouw slagerij op sterrenniveau te brengen! Ben je geïnteresseerd? Meld je bij de KNS.

 

 

Lees hier de Keurmerken Monitor