Ondernemer mist trend: platformeconomie onbekend bij merendeel ondernemers

De platformeconomie biedt enorme kansen voor ondernemers, echter maakt een derde van de ondernemers hier ook daadwerkelijk gebruik van. Ondernemers zijn nog onvoldoende bekend met de online mogelijkheden en de voordelen die platformen hen kunnen bieden. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door MKB Servicedesk onder 641 MKB-ondernemers uit diverse branches. Platformeconomie is het samenbrengen van vraag en aanbod op een digitaal platform.

Een platformstrategie opent deuren naar nieuwe kansen

Meerdere wereldwijde organisaties zijn succesvol vanwege een platformstrategie, zoals Airbnb, Uber en Booking.com. Ook via lokale platformen als bol.com en Groupon kun je producten en diensten aanbieden. “De kerngedachte van een platform is dat twee groepen online bij elkaar gebracht worden: vragers en aanbieders. Het grote voordeel van deze aanpak is dat je klantenkring met een (relatief) lage investering exponentieel kan groeien. Het is een omschakeling in je manier van denken, maar het opent deuren naar nieuwe kansen”, aldus Willem Overbosch van MKB Servicedesk.

Het starten met een platformstrategie biedt dus enorme kansen voor ondernemers. Echter maakt tot op heden 31% hier gebruik van. De voornaamste reden is dat ondernemers simpelweg niet bekend zijn met andere platformen. 76% van de productverkopers geeft dit aan, ten opzichte van 62% van de dienstverleners.
 
Ondernemers die wel gebruikmaken van platformen, doen dat voornamelijk vanwege naamsbekendheid (38%) en meer omzet (32%). Andere redenen zijn gemak, kostenbesparing en expertise.

Online ondernemen nog geen vanzelfsprekendheid

Een aanzienlijk deel van de ondervraagde ondernemers, 31%, onderneemt helemaal niet online. Deze ondernemers geven aan geen website nodig te hebben om klanten te bereiken (23%) of zich nog te oriënteren op de online mogelijkheden (36%). 10% van de ondernemers die niet online onderneemt, doet dit vanwege gebrek aan kennis of geld.
 
Sommige branches lenen zich in de ogen van de ondernemers niet voor een website. Zij gaven antwoorden als “Ik ben agrarisch ondernemer” en “Lange implementaties verkoop je niet via een website”.
 

Vooral social media is populair als verkoopkanaal

Ondernemers die wel van platformen gebruik maken, doen dit voornamelijk via social media. Vooral Facebook (70% van de respondenten) en Instagram (40%) worden gebruikt om producten en diensten te verkopen. Andere populaire platformen zijn het lokale platform bol.com (16%) en het buiten Nederland opererende Amazon (11%). Op beide platformen kun je producten verkopen via een eigen verkoopaccount.

Het onderzoek

MKB Servicedesk heeft onderzoek gedaan onder 641 MKB-ondernemers uit diverse branches, om te onderzoeken of ondernemers gebruik maken van de trend platformeconomie. De resultaten zijn verzameld via een digitale peiling op de site van MKB Servicedesk.
 
Wil je meer weten over online ondernemen of de platformeconomie in het algemeen? Kijk op de Online Ondernemen Desk of download het whitepaper ‘Hoe bedien ik mijn klanten online?

Bron: MKB Servicedesk