Veggieburger mag zo blijven heten

Het Europees Parlement stemde 23 oktober jl. tegen een door de landbouwcommissie voorgesteld verbod op het gebruik van vleesnamen voor vegaproducten. Ze stemden wel voor een verbod op plantaardige zuivelnamen.

Het Europees Parlement stemde over het ‘vegaburgerverbod’. Via de International Butcher's Association, de IBC, heeft de KNS invloed uitgeoefend op het Europees Parlement. Dit deed de IBC samen met de Europese vlees(waren)industrie. Een petitie tegen het verbod, op initiatief van ProVeg, werd ruim 250.000 keer ondertekend. Daarnaast spraken tal van Europese milieu-organisaties, consumentenorganisaties én voedselgiganten als Unilever en IKEA zich eensgezind uit tegen het voorstel.

Sojaschijf mag sojaburger blijven

De actie van de vega-lobby heeft succes gehad want het Europees Parlement stemde tegen een door de landbouwcommissie voorgesteld verbod op op het gebruik van vleesnamen voor vegaproducten. De keuze is ook in lijn met de Farm-to Fork strategie die onder andere inzet op 'groenere' consumptie.

De landbouwcommissie van het parlement had eerder voorgesteld woorden als worst of burger voor te behouden aan producten waar echt vlees in zit. Veggieburgers en sojaschijven moesten ze bijvoorbeeld worden genoemd maar daar ging de meerderheid van de plenaire zitting niet in mee.

Standpunt KNS

De KNS is van mening dat bij benamingen van vlees, vlees- en vegetarische producten misleiding van de consument voorkomen moet worden. Transparantie is essentieel en de wetgeving, zoals de productinformatieverordening, is leidend en dient nageleefd te worden. Creativiteit in productbenamingen zijn te waarderen, maar mogen de consument niet op het verkeerde been zetten en verwarring oproepen. Daarom is een heldere communicatie over wat er wel in het product zit essentieel.
De KNS is van meining dat aanduidingen, die betrekking hebben op een vorm, zoals worst, burger wel gebruikt kunnen worden voor vegetarische/vegan producten, maar dat geen slachtdieren als kip/varken/rund in of bij een aanduiding moeten terugkomen. Dat geldt ook voor traditionele vleesbenamingen als cervelaat of chorizo; ook deze horen niet op een dergelijk product thuis.
De consument heeft behoefte aan en recht op eerlijke en heldere informatie over voeding. Voedselproducerende bedrijven, waaronder slagers moeten deze verantwoordelijkheid op zich nemen en hier correct invulling aan geven.