Social distancing

Hoe bewaak ik de 1,5 meter afstand tussen mijn werknemers?
Door de coronacrisis is het extra hard werken voor jou en je medewerkers om elke klant te voorzien van een mooi stukje vlees. Hygiëne, gezondheid en veiligheid zijn nu extra belangrijk, ook op de werkvloer. Ga vooral door met het opvolgen van de instructies vanuit de overheid en geef elkaar ook de gelegenheid. 

Werkgevers en medewerkers hebben tenslotte een gezamenlijk verantwoordelijkheid (Arbowet) om de risico’s op eventuele besmetting te verkleinen. Sommige richtlijnen lijken in de dagelijkse praktijk soms lastig uit te voeren, maar zoals gezegd daarvoor bedenken werkgevers en medewerkers samen creatieve én verantwoorde oplossingen.

Enkele tips:

  • Wees kritisch op symptomen bij werknemers en stuur medewerker met klachten naar huis. Check rivm.nl.
  • Met de ruggen naar elkaar toe langs je collega’s lopen achter de toonbank.
  • Stem je medewerkers achter de toonbank af op basis van aantal klanten die per keer in de winkel aanwezig mogen zijn.
  • Klaarmaken en -zetten van bestellingen kan wellicht ook buiten de reguliere openingstijden.
  • Daar waar mogelijk medewerkers in de winkel laten wisselen met medewerkers in de werkruimtes.
  • Of geef iedere medewerker een “blok” en laat de klanten langs lopen.
  • Je kunt bijvoorbeeld achter de toonbank vakken maken waar je als werknemer niet uit mag. Dat betekent een andere manier van werken, omdat je zelf dan niet even de ham kan snijden omdat dat een ander vak is.
  • Of werken met mondkapjes als het echt niet anders kan.

Het is bijvoorbeeld mogelijk om de werktijden aan te passen, zodat niet iedereen tegelijkertijd werkt. Werknemers, die een zieke partner hebben maar wel de verplichting hebben om te komen werken, zouden dan op een rustiger moment kunnen komen werken.

Pauzes en omkleden
Denk ook na over hoeveel personen tegelijkertijd kunnen pauzeren in de kantine en hoe ga je om met omkleden voor en na werktijd. Want ook in deze situaties geldt de 1,5 meter afstand. 

Hoe zorg ik voor voldoende afstand tussen klant en medewerkers?

  • Dit kun je doen door het aantal klanten in de winkel te maximeren om te voorkomen dat klanten binnen 1,5 meter van elkaar moeten staan. Hiervoor hebben wij een handige raamposter ontwikkeld (wel nog aangeven hoeveel klanten en je bedrijfsnaam)
  • Plak vakken af op de vloer waar klanten kunnen staan of zet een afscheidingslijn voor de toonbank op de vloer voor de afstand tussen klant en medewerker te vergroten. Tip: gebruik een opvallende kleur tape. 
  • Zorg voor een afhaalloket/balie waar klanten hun producten kunnen pakken om in hun tas te doen en/of om bestellingen op te halen.
  • Laat klanten met pin of contactloos betalen en niet meer met contant geld (of zo min mogelijk) om zo fysiek contact te beperken. 
  • Of plaats plexiglas op de toonbank om zo jouw medewerkers en klanten zo goed mogelijk te beschermen. Je kunt ook doorzichtig zeil van plafond tot toonbank ophangen om zo de afstand te vergroten. 
Check ook het protocol Verantwoord Winkelen