Sociale media

Sociale media

Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee informatie met elkaar wordt gedeeld op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Het is niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws en artikelen). Ook geluid (podcasts of muziek) en beeld (foto’s en video’s) worden gedeeld via social media websites. Met andere woorden, social media staat voor 'media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt'. Wat is nou eigenlijk het verschil tussen die verschillende sites? Kort gezegd:

Twitter = ik moet plassen
Facebook = ik heb geplast
Foursquare = hier plas ik
Youtube = bekijk deze plas! 
LinkedIn = ik kan heel goed plassen

Bij social media draait het vooral om de rol van de websitebezoeker: deze zorgt meestal voor de inhoud van de website. Zij creëren zelf de content door filmpjes, plaatjes, recensies, blogs, krabbels en andere berichten te plaatsen. Bij YouTube uploaden gebruikers video's (op dit moment 40 uur per minuut) en bij WikiPedia kan iedereen zelf artikelen maken en bewerken. Dit wordt ook wel ‘user generated content’ genoemd.

Social media zijn omgevingen waar een hoge mate van interactie plaatsvindt. Bij sociale media gaat het om interactie en dialoog tussen de gebruikers onderling, om verhalen, kennis en ervaringen met elkaar te delen.

 

Waar bevindt zich sociale media in de communicatiemix?

Waar bevindt zich sociale media in de communicatiemix?

Ondanks de dagelijkse berichtgeving, seminars of workshops over sociale media, is sociale media uiteindelijk gewoon een onderdeel van jouw communicatieplan. Sociale media vervangt op geen enkele manier een advertentie, artikel, website of klantenactie maar zorgt ervoor dat jij aandacht genereert voor jouw bedrijf met bijkomend voordeel dat jij en jouw klanten sneller en gemakkelijker met elkaar kunnen communiceren. Dat gebeurt op platforms als Facebook, Twitter, Youtube, Foodtube of misschien zelfs LinkedIn.

Een simpel voorbeeld
Slager Ad Adriaanse uit Adorp heeft een nieuwe klantenactie ontwikkeld. Elke klant die een mooie foto van zijn of haar maaltijd maakt met vlees uit zijn slagerij en deze upload naar zijn Facebook-pagina (Slagerij Ad Adriaanse) maakt kans op een speciaal paasmenu. Niet alleen plaatst hij de oproep op Facebook en twittert er geregeld over. Zo plaatst hij ook advertenties in het huis-aan-huisblad en ook een nieuwsbericht op zijn website. Op zijn instore-communicatie schermen (narrow casting) worden inzendingen vertoond en posters in de winkel maken zijn klant lekker om mee te doen aan de actie.

Net als voorheen maak je ook nu de nieuwste klantenactie of aanbieding bekend aan jouw klanten. Wat nieuw is,  plaats je het ook op Facebook of Twitter. Waarom? Omdat de kans groot is dat (toekomstige) klanten ook daarop actief zijn. Voordeel: kost weinig tijd, je bereikt snel jouw huidige en toekomstige klanten en het brengt hopelijk ook interactie. Zorg er uiteraard wel voor dat jouw klanten fan of volger zijn.

 

Stappenplan Hoe maak ik een sociale media strategie?

Hoe kom je tot een sociale media strategie? Hoe zet je sociale media in voor jouw bedrijf. Aan de hand van dit stappenplan kun jij je goed voorbereiden.

  1. Beschrijf je bedrijf (geschiedenis, soort bedrijf, cultuur)
  2. Bepaal jouw doelstellingen
  3. Bepaal en analyseer je doelgroep
  4. Wat is je verhaal? Wat ga je vertellen?
  5. Bepaal de sociale mediamix
  6. Stel een contentplan op
  7. Plaats, reageer en praat
  8. Meten is weten

Tips

Tips

  • Wees authentiek, vertel je verhaal vanuit het hart.
  • Wat je deelt, moet leuk zijn.
  • Maar ook relevant.
  • Het is geen eenrichtingsverkeer.
  • Zorg voor ‘sociale media’ op je website. Plaats een balkje op je website zoals onderaan deze pagina.
  • En verwijs in andere communicatiemiddelen naar Facebook, Twitter en website.
  • Heb je een nieuwe winkelmedewerker, leerling-slager of zaterdaghulp nodig? Verspreid het nieuws via Facebook, Twitter of Youtube. Het kost je niets, behalve tijd om de oproep te plaatsen en te reageren op reacties maar steeds meer bedrijven vinden op deze manier de juiste nieuwe medewerker.

 

Tips Facebook

Tips Facebook

Facebook is een sociale netwerksite vergelijkbaar met Hyves. In Nederland zijn er een paar miljoen gebruikers. Facebook is populair bij de groep tussen 18 +/ -35 jaar. Facebook is bedoeld als persoonlijk sociaal netwerk, waar je in contact komt met klanten, consumenten, medewerkers, collega's, vrienden, familie en kennissen. Op Facebook kun je alles delen wat je maar belangrijk vindt. Foto’s, links naar interessante websites, berichten, filmpjes. 

Maak voor je bedrijf een bedrijfspagina aan en geen persoonlijk profiel. Deze pagina kun je gebruiken om je ‘fans’ (andere Facebook-gebruikers die zich verbinden aan jouw pagina) op de hoogte te houden van jouw producten, diensten en aanbiedingen. Bijvoorbeeld:

  • Plaats een mix van vragen, promoties, nieuwsberichten en evenementen.
  • Spreid je berichtgeving. Plaats over de dag een paar berichten.
  • Wijs ook op andere interessante websites, nieuwsberichten, filmpjes. Dit wordt gewaardeerd.
  • Advertentie (betaald) genereert meer vrienden.

 

Twitter-tips

Twitter-tips

Twitter is een programma om korte berichten van maximaal 140 karakters te sturen en te ontvangen. De berichten zijn zichtbaar voor de hele wereld en zijn te lezen door de mensen die jou volgen op twitter. Anderzijds ontvangt je berichten van de mensen die je volgt. Heel abstract gezegd is Twitter een verzameling mensen die elkaar verhalen vertellen ... in 140 tekens. 

 

Hoe gebruik je Foursquare als slagers?

Hoe gebruik je Foursquare als slagers?

Foursquare is een ‘location based social network’ waarbij gebruikers inchecken via mobiele websites of via speciale applicaties voor smartphones op een locatie. Deze locatie kan een slagerij, bakkerij, festival, restaurant, huis, bedrijf etc zijn. Door vaker in te checken op een locatie verdienen gebruikers punten, badges en mayorships (burgemeesterschap). Via Facebook en/of Twitter kunnen gebruikers delen waar ze zijn en hoeveel punten ze al hebben behaald.

 

Tips voor LinkedIn

Tips voor LinkedIn

LinkedIn is een virtueel sociaal netwerk, op zakelijk gebied. Sinds eind maart 2011 zijn er wereldwijd meer dan 100 miljoen geregistreerden. Nederland is met +/- 2 miljoen deelnemers goed vertegenwoordigd (top 5 land) en heeft zelfs de hoogste penetratiedichtheid van alle landen.

 

Handleidingen Facebook, Twitter, LinkedIn en Foursquare

Leesvoer ...

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen voor het thema: Sociale media

Show/Hide   Wat is sociale media?
Show/Hide   Wat is het verschil tussen Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube en Foursquare?
Show/Hide   Waarvoor gebruik je sociale media?
Show/Hide   Social media vraagt om persoonlijke communicatie, zonder alleen maar over jezelf te praten. Hoe kun je die twee verenigen?
Show/Hide   Kan ik Facebook, Twitter, LinkedIn enzovoort op tablet of telefoon gebruiken?
Show/Hide   Hoe kom ik aan volgers?
Show/Hide   Hoeveel tijd kost het?
Show/Hide   Hoeveel berichten plaats ik per dag?
Show/Hide   Hoe krijg ik mensen op Facebook zover fan te worden van mijn (bedrijven)pagina?
Show/Hide   Wat is de beste manier om ambassadeurs/opiniemakers te betrekken?
Show/Hide   Moet ik betalen voor sociale media?
Show/Hide   Hoe plaats ik een link of foto op Twitter?